خلاصة:
نوسانات اقتصادی و چرخههای رونق و رکود همواره سرمایهگذاران را با دغدغۀ پیشبینی چشمانداز اقتصادی واحدهای تجاری و عوامل مؤثر بر آنها روبهرو ساخته است. مدلهای جایگاه مالی چشماندازی از وضعیت و عملکرد اقتصادی شرکتها در اختیار ذینفعان قرار میدهد و از سوی دیگر سرمایۀ اجتماعی، به مثابة یک منبع اقتصادی و دارایی نامشهود، نقشی اساسی در موفقیت و تحقق اهداف کسبوکار ایفا میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة سرمایۀ اجتماعی و جایگاه مالی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بود. در این زمینه، از شاخصهای شناختی (شامل دینداری و ارزشهای خانوادگی و جمعگرایی) و ساختاری (شامل رابطه با دولت و رابطه با سایر سازمانها) سرمایۀ اجتماعی و از مدل تعدیلشدۀ آلتمن به منظور سنجش جایگاه مالی واحدهای تجاری استفاده شد. نمونۀ پژوهش شامل 119 شرکت بورس اوراق بهادار تهران در بازۀ زمانی سالهای 1388 تا 1395 و روش آزمونِ فرضیهها برازش مدل رگرسیونی چندمتغیره در مجموعه دادههای ترکیبی است. نتایج پژوهش نشان داد شاخصهای سرمایۀ اجتماعی شناختی و ساختاری با جایگاه مالی واحدهای تجاری رابطۀ مثبت دارند. بنابراین، سرمایۀ اجتماعی میتواند نقشی تعیینکننده در چشمانداز اقتصادی کسبوکارها و مدلهای تصمیمگیری سرمایهگذاران ایفا کند.
Economic fluctuations and cycles of prosperity and stagnation always attract investors with an interest in predicting firms’ economic prospects and the factors affecting them. The models of financial status provide an overview of the economic status and performance of the firms to stakeholders, and on the other hand, social capital as an economic source and intangible asset, plays a fundamental role in the success and fulfillment of business goals. The purpose of this study is to investigate the relationship between social capital and the financial status of companies. In this regard, it has been used the cognitive (including religiosity, family values and collectivism) and structural (including relations with other companies and relationship with government) variables as indicators of social capital and Altman's modified model as an indicator of financial status. The research sample includes 119 companies from Tehran Stock Exchange during the years 2009 to 2017, and the hypothesis testing method is the multivariable regression model in the panel data set. The results showed that the cognitive and structural social capital indicators have a positive relationship with financial status of business units. Therefore, social capital can play a decisive role in the business vision and decision-making models of investors.