خلاصة:
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر دو شیوه تعاملی و رواننمایشگری بر جهتگیری هویت در دختران نوجوانباپریشانی روانشناختی بود. طرح پژوهش تجربی همراه با پیشآزمون، پسآزمون و گروه گواه بود. 33 دختردانشآموز (16-14 ساله) با پریشانی روانشناختی در سال تحصیلی 96-1395 با شیوه نمونهبرداری هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه برابر جایگزین شدند. مداخلهها در 10 جلسه دوساعته درمان گروهی مبتنی بر دو شیوه تعاملی و رواننمایشگری انجام شد. سپس مقیاس پریشانی روانشناختی (کسلر و دیگران، 2002) و پرسشنامه جهتگیری هویت (چیک و بریگر، 2003) اجرا شدند.نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری نشان داد که گروهدرمانی مبتنی بر شیوههای تعاملی و رواننمایشگری در کاهش پریشانی روانشناختی اثربخش است. همچنین رواننمایشگری در جهتگیری هویت شخصی و گروهدرمانی تعاملی در جهتگیری هویت اجتماعی اثربخش نشان داد. در نهایت نتایج این پژوهش لزوم توجه به جهتگیری هویت و اقدامات پیشگیرانه و درمانی برای بهبود سلامت روانشناختی نوجوانان را پیشبینی کرد.
e aim of this study was toevaluate the effectiveness of group therapy based on two methods of interaction and psychodrama on identity orientation in adolescent girls with psychological distress. study design was experimental with pre-test, post-test, and control group. 33 girls (aged 14-16) with psychological distress were selected by purposive sampling method in the academic year 2016-2017 and randomly divided into three equal groups. Interventions were 10 sessions of 2-hour group therapy based on interaction and psychodrama. Then Kessler psychological Distress scale (Kessler et al, 2002) and Identity Orientation Questionnaire (Cheek & Briggs, 2003) were administered.ANCOVA and MANCOVA analysis of covariance showed that group therapy based on interaction and psychodrama is effective on reducing psychological distress in adolescents. Results also showed psychodrama was effective on personal identity orientation and interaction group therapy was effective on social identity orientation. Finally, the results indicate the necessity for paying attention to the identity orientation, and preventive and therapeutic actions to improve the psychological health of adolescents.