خلاصة:
دین یک نظام عمل مبتنی بر اعتقادات است که در قلمرو ابعاد فکری و اجتماعی در راستای رشد وکمال انسانها عمل میکند. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبکشناختی با جهتگیری مذهبی در دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان انجام شد. پژوهش به روش همبستگی و جامعهی آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 1394 بود. نمونهی مورد بررسی 211 نفر از دانشجویان بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه جهتگیری مذهبی و پرسشنامه سبک شناختی استفاده گردید. روش تجزیه و تحلیل داده ها از طریق روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه از طریق برنامه آماری SPSS صورت گرفت. نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین سبک شناختی (تجربه گرایی و خردگرایی) با جهتگیری مذهبی وجود دارد؛ تجربه گرایی و خردگرایی رابطه معناداری با مولفه مذهب گرایی (05/0>p)، ارزندهسازی (05/0>p) و کامجویی (01/0> P) نشان دادند. نتایج حاکی از آن است که افراد در جهت گیری مذهبی هر دو سبک شناختی خردگرایی و تجربه گرایی به کار میگیرند.
Religion is a belief-based activity system which functions in the realms of social and reflective aspects in line with human growth and excellence. Present study was conducted aiming to investigate the relationship between cognitive style and religious orientation of the students of Azarbaijan Shahid Madani University. This research was correlational and Statistical population included all of the students of Azarbaijan Shahid Madani University in the academic year 2015-16. The research sample was comprised of 211 students selected via convenience sampling. Religious orientation and Cognitive style questionnaires were used for data collection. Data analysis was conducted by Pearson correlation statistical method and simultaneous multiple regression via SPSS statistical software. The results depicted that there is a significant relationship between Cognitive Style (experimentalism and rationalism) and religious orientation. Also, experimentalism and rationalism showed a significant relationship with the components of religiosity (p<0.05), praise (p<0.05), and pleasure seeking (p<0.01). The results indicated that individuals employ both experimentalism and rationalism in religious orientation.
ملخص الجهاز:
بررسي رابطه بين سبک شناختي با جهت گيري مذهبي در دانشجويان دانشگاه شهيد مدني آذربايجان Investigation of the Relation of Cognitive Style with Religious Orientation of the Students of Azarbaijan Shahid Madani University دکترحسن يعقوبي Dr. Hassan Yaghoubi PhD of Psychology, Azarbaijan Shahid Madani دکتراي تخصصي روانشناسي، دانشگاه شهيد مدني آذربايجان University راضيه پاک (نويسنده مسئول ) Razihe Pak * کارشناس ارشد روانشناسي، دانشگاه شهيد مدني آذربايجان razihe.
Present study was conducted aiming to investigate the هدف بررسي رابطه بين سبک شناختي با جهت گيري مذهبي در دانشجويان relationship between cognitive style and religious دانشگاه شهيد مدني آذربايجان انجام شد.
آنچه که برميآيد نشان گر آن است که بررسي رابطه بين سبک شناختي با جهت گيري مذهبي در افراد ميتواند نقش ارزنده و سازنده اي در طرح هاي آموزشي و تربيتي خانواده و مراکز آموزشي و همين طور نقش کاربردي در مباحث روانشناختي داشته باشد.
رابطه بين متغيرها با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون بررسي شده است و براي پيش بيني نقش جهت گيري مذهبي در دانشجويان بر اساس سبک شناختي از تحليل رگرسيون چندگانه استفاده شده است .
يافته هاي بوزدارا، اليب و طارق ( ٢٠١٥) نشان داد که رابطه معناداري بين جهت گيري مذهبي و نوع تفکر منطقي افراد وجود دارد.
1 Sánchez 2 Berrocal 3 Alonso 4 Phillips, Fletcher & Marks 5 Akinci & Sadler-Smith 6 Browne, Pennycook, Goodwin & McHenry شمس الديني، نرگس .