خلاصة:
ادیان مختلف آسمانی، ظهور منجی رهاییبخشی را بشارت دادهاند که حکومتی سرشار از اعتدال را در سراسر جهان برپای میسازد، اما باید گفت این اندیشه منجیگرایی و انتظار ظهور در میان شیعیان دارای جایگاه بسیار والایی است. ازآنجاکه ظهور منجی و بشارتدهنده آخرالزمان، بدون فراهمساختن بستر و زمینه لازم محقق نمیشود، تربیت نسلی مهدیباور و منتظر ضرورت مییابد. دراینراستا، استفاده از نیروی نفوذ و اثرگذاری تعلیموتربیت درراستای تربیت انسانهایی منتظر اساسی میباشد. مطالعه حاضر، با هدف تحلیل فلسفه تربیتی انتظار و نقش مدارس در تربیت نسل منتظر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع اسنادی نگاشته شده است. در این نوشتار، تلاش شده است تا ضمن مفهومشناسی انتظار و فلسفه تربیتی انتظار با رجوع به سند تحول بنیادین آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران، تمامی گزارههای مندرج در آن که مرتبط با تربیت نسل منتظر و مهدوی میباشد، استخراج شود. نتایج حاصل نشان داد، اگرچه گزارههای سند مذکور از بعد نظری قوی میباشند، اما در حیطه عمل، موفقیت چندانی حاصل نشده است. لذا در این مطالعه، برمبنای مطالعات اسنادی صورتگرفته، چارچوب مفهومی یک برنامه آموزشی برای پیادهسازی آرمانهای تربیت نسلی مهدیباور در مدارس ارائه شد. در انتها نیز پیشنهادهای پژوهشی و کاربردی برای توجه بیشتر به این موضوع در حوزه اندیشه و عمل مطرح شد.
Different heavenly religions have sparked the emergence of a savior of salvation that eradicated oppression and created a government full of justice around the world. But it must be said that the idea of salvation and the emergence of the Shia is so high. Since the emergence of the savior and the endowing messenger without the provision of the necessary grounds and conditions is not achieved, therefore, the education of awaited generation is necessary. In this regard, using the force and the influence of education on the training of human beings is a fundamental consideration. This study was designed with the aim of analyzing the expectations of the educational philosophy and the role of schools in educating the expected generation using a descriptive-analytical method and documentary resources. In this paper, along with the conceptualization of expectation and the expectation philosophy it has been attempted to extract all the statements related to the generation of the awaited generation and Mahdavi. The results showed that although the statements of this document are strong from theoretical perspective, but little success has been achieved in the field of action. Therefore, in this study, based on documentary studies, a conceptual framework of a curriculum was presented for the implementation of the Mahdavi generation education ideals in schools. At the end of the study, there are also suggestive and applied suggestions for further attention to this important topic in the field of thought and practice
ملخص الجهاز:
در این نوشتار، تلاش شده است تا ضمن مفهوم شناسی انتظار و فلسفه تربیتی انتظار با رجوع به سند تحول بنیادین آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران ، تمامی گزاره های مندرج در آن که مرتبط با تربیت نسل منتظر و مهدوی میباشد، استخراج شود.
ازایـن رو، ازجمله گزاره های ارزشی نظام تعلیم وتربیت که در قسمت بیانیـه هـای ارزشـی سـند تحـول بنیـادین آموزش وپرورش نیز بدان اشاره شده است ، توجه به آموزه های بنیادین مهـدویت و انتظـار بـه عنوان مهم ترین رسالت منتظران میباشد.
نظر به آنچه گفته شد، ازیک سو باتوجه به اهمیت و ضرورت مسئله انتظار و تربیت نسل منتظـر و ازسویدیگر، جایگاه تأثیرگذار نظام تعلیم وتربیت در فراهم آوردن بسـتر تربیـت چنـین افـرادی، در مطالعه حاضر تلاش شده است تا نقش مدارس در تربیت نسل منتظر را با نگاه به فلسفه تربیتی انتظار مورد تحلیل قرار داده و درانتها چارچوب مفهومی یک برنامه آموزشی برای بهبود روند تلاش هـای نظام مذکور در تربیت منتظران موعود ارائه شود.
چارچوب مفهومی برنامه آموزشی تربیت نسل منتظر (رجوع شود به تصویر صفحه) منبع : مرزوقی، ١٣٩٥ حیدریفر و مقدسی، ١٣٩٥؛ نجفی و همکاران ، ١٣٩٢؛ امینی و همکاران ، ١٣٩١) نتیجه گیری و پیشنهادها مرور مطالعات و پژوهش های انجام شده در حوزه مهدویت و انتظار نشان میدهد که اغلب آنها به ذکر ویژگیهای امام زمان و منتظران آن حضرت بسنده نموده و در کم تـر پژوهشـی التـزام هـای عملی درراستای ترویج فرهنگ مهدویت و ظهور و تربیت نسل منتظر مورد توجه قرار گرفته اسـت .