خلاصة:
در مقاله حاضر ابتدا به طرح موقعیت فقرا در جامعه مصرفی جدید از دیدگاه زیگمونت باومن، ژان بودریار و جان گالبریت می-پردازیم و با بررسی جایگاه فقرا در ایران پس از انقلاب اسلامی، رویکردی برای بررسی بازنمایی از فقرا در سینمای پس از انقلاب ارائه میدهیم؛ سپس به تحلیل نشانهشناسانه فیلم ابد و یک روز (سعید روستایی، 1394) میپردازیم؛ این فیلم از جمله آثار سینمایی درباره فقرا و تهیدستان است که در دهه هشتاد و نود بر پرده سینما اکران شده است. این مقاله تلاش دارد تا از خلال شناسایی دلالتهای ضمنی برساخته شده از فقرا، اسطورهپردازی جامعه مصرفی از فقر را تحلیل کند و به نقد این روایت در سینمای دو دهه اخیر ایران بپردازد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در فیلم ابد و یک روز، تصویری از "فقرای تقدیرگرا"، "فقرای تبعیدی"، "فقرای مقصر" برساخته میشود که با بهره از مکانیسمهای "تاریخزدایی" و "جابجایی رمزگان نابرابری با تواناییهای ذاتی"، تصویر اسطورهای و تغییرناپذیر از فقر ارائه میدهد؛ تصویری که سعی در بازتولید کلیشههای فرهنگی از فقر و در نهایت حفظ نظم طبقاتی و طبیعیسازی فقر در جامعه دارد.
ملخص الجهاز:
مقالۀ حاضر با گذری بـر مفهـوم اسـطوره و بـا بررسـی جایگـاه فقـرا در ایـران ، بـه تحلیـل نشانه شناختی فیلم ابد و یک روز (ساختۀ سعید روستایی، ١٣٩٤) مـی پـردازد و تـلاش دارد تـا مفهوم اسطوره ایشده ، پایدار و مانا از فقرا در این فیلم را تحلیل کند.
Galbraith 49 دیدگاه هنجار اجتماعی است که متعقد است که کمک به فقرا موجب تشدید فقر میشود، زیـرا بر تعداد آنها میافزاید و حتی دسته های تبهکاری را به واسطه افزایش فقرا، رشـد مـی دهـد؛ ٦) ششم دیدگاه روان شناسی فردی است که پیشنهاد میدهد فکرمـان را بـر روی افکـار خوشـایند متمرکز کنیم و از فکر کردن به فقر پرهیز نماییم (گالبریت ، ١٣٨٤: ١٢٢-١٢٨) اینها دیدگاه هایی برای نیاندیشیدن به فقر است ؛ به خصـوص در نظـام مصـرفی کنـونی کـه تصویری منزه و مرفه از جامعه ارائه میدهد.
اعضای این خانواده که شخصیت های اصلی فیلم هستند عبارت اند از: مادر پیر خانواده ، سمیه که قرار است به زودی به عقد مردی اهل افغانستان درآید؛ مرتضی برادر سمیه کـه نقـش پدر خانواده را دارد، محسن که معتاد به مواد مخدر است ، اعظم که طلاق گرفتـه اسـت و تنهـا زندگی میکند، شهناز که ازدواج کرده است و یـک پسـر نوجـوان دارد، لـیلا بـا مشـکل روانـی وسواس و نوید که کودکی باهوش با معدل بالا در مدرسه است .
سـرزنش کـردن فقرا به جای محکوم کردن نظام های به وجودآورندۀ فقر، یکی از سازوکارهای آشنای اسطورۀ فقر برای جلوگیری از نقد آن محسوب میشود که فیلم ابد و یک روز نیز از آن بهره برده و از طریق آن منطق خود را طبیعی جلوه داده است .