خلاصة:
تشریح چگونگی کشف و توسعه فرصتها و شناخت عوامل موثر بر آن در موفقیت کارآفرین تاثیر بسیار دارد و شناسایی فرصت های کارآفرینانه به یکی از موضوعات اصلی در تحقیقات کارآفرینی است. از عوامل بسیار تاثیر گذار در فرآیند تشخیص فرصت، سرمایه های کارآفرینانه هستند که شامل سرمایه اقتصادی ،سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی می باشد. هدف این تحقیق بررسی نقش تعدیل گری جنسیت در رابطه سرمایه کارآفرینانه و تشخیص فرصت های کارآفرینانه با استفاده از روش تحقیق توصیفی پیمایشی می باشد. صنعت گردشگری به دلیل پتانسیل و فرصت های کارآفرینانه ای که در این صنعت وجود دارد به عنوان زمینه تحقیق انتخاب شد. برای انتخاب نمونه آماری از میان 210 عضو انجمن صنفی گردشگری افرادی انتخاب شدند که تجربه مدیریت یا ایجاد کسب و کار داشتند (110 نفر). با توجه به تعداد کم نمونه ها از نمونه در دسترس استفاده شد و پرسشنامه تحقیق برای110 نفر ارسال شد. تحلیل داده های حاصل از 82 پرسش نامه جمع آوری شده با نرم افزار PLS نشان داد که متغیر جنسیت نقش تعدیلگری در رابطه سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی با تشخیص فرصت های کارآفرینانه دارد. در حالیکه نقش تعدیلگری در رابطه سرمایه اقتصادی و تشخیص فرصت های کارآفرینانه ندارد. این نتایج می تواند به سیاستگذاران در توسعه کارآفرینی زنان در صنعت گردشگری کمک کند.
ملخص الجهاز:
تحلیل داده های حاصل از ٨٢ پرسش نامه جمع آوری شده با نرم افزار پی ال اس نشان داد که متغیر جنسیت نقش تعدیل گری در رابطه سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی با تشخیص فرصت های کارآفرینانه دارد.
مردان و زنان هر یک روش های اندیشه و پس زمینه های ذهنی متفاوتی برای شناسایی فرصت ها دارند و این روش ها 1 Alina 2 Gaglio & Katz 3 Shane & Venkataraman 4 Bhagavatula, Elfring, van Tilburg, & van de Bunt 5 Firkin 6 Gonzalez-Alvarez & Solis-Rodriguez 7 Dahalan 8 DeTienne & Gaylen Chandler 9 Shaw باعث تفاوت در روند درک فرصت میشود (دتین و چندلر، ٢٠٠٧).
دوم اینکه حتی اگر سرمایه های کارآفرینان زن و مرد دارای 1 Economic capital 2 Social capital 3 Human capital 4 Cultural capital 5 Bourdieu نوع و طرح مشابهی باشد، ارزش های آنها ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد و سوم اینکه این تفاوت ها در تجربه کسب و کار شخصی و ایجاد فرصت های کسب و کار میان زنان و مردان تاثیرگذار است .
در پژوهش گونزالز و رودریگز (٢٠١١) نشان داده شده است که مردان و زنان در 1 Ozgen & Baron 2 Lumpkin & Lichtenstein تجربه یادگیری، تفکر و نتیجه گیری متفاوت اند که این تفاوت ها منجر به تفاوتی اساسی در فرآیند تشخیص فرصت می شود.
در مقاله شاو و همکاران (٢٠٠٩) نیز نشان داده شده که جنسیت در میزان سرمایه های کارآفرینانه افراد از جمله سرمایه اجتماعی تاثیرگذار است ؛ لذا فرضیه اول تحقیق به صورت زیر طرح میشود: ١-جنسیت رابطه سرمایه اجتماعی و تشخیص فرصت را تعدیل میکند.