خلاصة:
در این پژوهش به منظور ارایه مدل فرهنگی توسعه کسب و کارهای خانگی در شهر تهران مبتنی بر رویکرد محله محوری به روش کیفی ، با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی؛ با شناسایی 621 کد مفهوم، کدگذاری و دسته بندی آنها در سه مرحله نهایتا 186 شاخص اصلی؛ در شش بعد و 27 مولفه، تبیین و در ادامه با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحله ای در بین 32 نفر از خبرگان علمی و اجرایی، این شاخص ها مورد جرح و تعدیل قرار گرفت. نهایتا مدل توسعه کسب و کارهای خانگی در شهر تهران مبتنی بر رویکرد محله محوری در شش بعد کسب و کار خانگی ، فرهنگ سازی اشتغال زنان ، تقویت فرهنگ کار، تقویت هویت محلی ، رویکرد محله محوری در مدیریت شهری و توانمندسازی زنان ارائه شد.
This study discussed the Design and delivery a Cultural model for home business development on the basis of neighborhood oriented approach in the in Tehran Metropolis This research was an applied study of the purpose and methodologically as qualitative methods. After analyzing the data, 27 components of 621 concept codes were obtained and then classified at six dimensions including, home business (with 6 components), culture making of women job involvement (with 4 components), job culture enhancement (with 6 factors), neighborhood identity enhancement (with 6 factors), Neighborhood oriented approach in urban Management (with 4 components) empowerment of women (with 5 components).
ملخص الجهاز:
کلید واژه ها: کسب و کار خانگی ، فرهنگ سازی اشتغال زنان ، تقویت فرهنگ کار، تقویت هویت محلی ، رویکرد محله محوری در مدیریت شهری و توانمندسازی زنان مقدمه در دنیای در حال تحول و پیشرفت امروز، کامیابی از آن جوامع و سازمان هایی است که بین منابع کمیاب و قابلیت های مدیریتی و کارآفرینی منابع انسانی خود رابطه معناداری برقرار نمایند.
(Neighborhood Renewal Unit, 2006: 7) (Shepherd, 2013: 33) ارزیابی مدیریت محله ای در چارچوب حکمروایی مطلوب شهری امری اجتناب پذیر است :چرا که در کنار مشارکت (به عنوان مهمترین هدف اجرای طرح مدیریت محلات )، توجه به دقت ، سرعت ، صحت ، کیفیت ارائه خدمات ، افزایش پاسخگویی مدیران شهری، کارآمدشدن روند مدیریت و خدمات ارائه شده و ...
برنامه ریزان و مدیران شهری امروزه بر این اصل باور دارندکه تمرکز گرایی و حجیم بودن ساختار شهرداری به موازات افزایش شهرنشینی به ویژه در کلان شهرها نسخه باطل شده ای است که حتی در شهرهای متوسط نیز فاقد کمترین کارایی است (ذاکری: (12-15 :1391 مدیریت محله می تواند با توجه به ساختارهای سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف به اشکال و فرم های کوناکونی شکل گرفته و به اهداف و چشم اندازهای مورد نظر نائل نشود.