خلاصة:
مدیریت زنجیره تامین سبز یک مدل مدیریتی مدرن بر پایه توسعه هماهنگ منافع اقتصادی و زیست محیطی است و نیازمند در نظر گرفتن فاکتور های گوناگونی از قبیل سطح اقدامات سبز، اثربخشی مالی و عملکرد زیست محیطی زنجیره است. از طرفی عوامل مختلفی بر تقاضای زنجیره تامین موثر می باشند از جمله قیمت محصول، سطح کیفیت عملکردی محصول، سطح کیفیت زیست محیطی محصول و همچنین تلاش های بازاریابی/تبلیغاتی که همگی در مدل ارایه شده در این مقاله موردتوجه قرار گرفته اند. در این تحقیق، هماهنگی در زنجیره تامین سبز و تاثیر تصمیمگیری مشارکتی بر تصمیمات کلیدی زنجیره تامین در حالتی که تقاضا متاثر از چهار فاکتور (1) قیمت، (2) تبلیغات/بازاریابی (3)کیفیت عملکردی و (4) کیفیت زیست محیطی محصول است، تحت شرایطی که مصرف کنندگان سطوحی از آگاهی زیست محیطی را دارا هستند، بررسی میشود. در این زنجیره تامین خرده فروش در مورد قیمت و تبلیغات تصمیم گیری می کند و تولیدکننده در مورد کیفیت عملکردی و کیفیت زیست محیطی محصول تصمیم گیری می کند؛ بنابراین مدل ارایه شده دارای چهار متغیر تصمیم در دو سطح زنجیره تامین است. مدل ارائه شده تحت سه سناریوی تصمیم گیری غیرمتمرکز، متمرکز و مشارکتی بررسی میشود و مقدار بهینه متغیرهای تصمیم محاسبه میشوند و نشان داده میشود که تصمیم گیری مشارکتی چگونه انگیزه لازم جهت مشارکت اعضا در این شیوه تصمیم گیری را ایجاد مینماید.
ملخص الجهاز:
همـاهنگی تصـمیمات قیمت گذاری، کیفیت زیست محیطی محصول و تلاش برای فروش در یک زنجیـره تـأمین سـبز دوسطحی با وجود دو نوع کالای قابل جایگزینی (سبز و غیرسبز) بررسـی شـده و یـک سـازوکار همکاری به منظور هماهنگ سازی تصمیمات در این زنجیره تأمین ارائه شده است کـه سـودآوری بیشتر هر دو عضو زنجیره تأمین را تضمین میکند [٤].
در این مطالعه مدلی به نسبت واقعی تر از پژوهش های قبلی برای هماهنگ سازی زنجیره تأمین سـبز دوسـطحی بـا اسـتفاده از شیوه تصمیم گیری مشارکتی ، با اضافه کردن عامـل کیفیـت محصـول و تـلاش هـای بازاریـابی / تبلیغاتی در کنار سطح آگاهی زیست محیطی و قیمت محصول ارائه می شود.
تابع تقاضای محصول خطی ـ قطعی است و متغیرهای تصمیم عبارت اند از: سطح کیفیت محصول سبز؛ سطح اقدامات زیست محیطی زنجیره جهت سبزکردن محصول ؛ سطح تلاش های بازاریابی / تبلیغاتی و درنهایت قیمت محصول سبز برای ارائه به بازار مصرف .
ـ ارائه تنها یک محصول سبز به بازار مصرف ـ متغیرهای تصمیم ، تلاش های بازاریابی / تبلیغات ، کیفیـت محصـول ، قیمـت و سـطح اقـدامات زیست محیطی زنجیره است .
A mathematical model for green supply chain coordination with substitutable products.
Pricing policies of a competitive dual- channel green supply chain,” Journal of Cleaner Production, 112, 2029-2042.
Contract design for two-stage supply chain coordination: Integrating manufacturer-quality and retailer-marketing efforts, International Journal of Production Economics, 146, 745-755.
Research on pricing and coordination strategy of green supply chain under hybrid production mode.
Research on pricing and coordination strategy of green supply chain under hybrid production mode.