خلاصة:
در این مقاله» ورود طوایف مسیحی آشوری از عثمانی به ایران در سال ۱۲۹۳ بر اثر
تحولات جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی بررسی شده است. در این تحقیق
بحث میشود که چگونه دولتهای مسیحی غربی در جهت تقویت و حمایت همه جانبه
از این گروهها برآمدند و تلاش کردند با تقویت آنها یک نیروی نظامی قوی علیه دو کشور
مسلمان عثمانی و ایران ایجاد کنند. سیاست دولتهای غربی در آن زمان در جهت ایجاد
(ارمنستان بزرگ» بود. این سیاست» پیامدهای خونینی در ایران داشت و به کشتار جمعیت
زیادی از مردم ارومیه انجامید
ملخص الجهاز:
٢. ورود قبايل جيلو (جلو) به آذربايجان در زمستان ١٢٩٣ که جنگ جهاني اول با شدت ادامه داشت ، شمار زيادي از طوايف آشوري ، معروف به جيلو (جلو)، تحت رهبري بنيامين مارشيمون ١ وارد ايران شده و در آذربايجان غربي فعلي يعني اروميه و مناطق اطراف آن مستقر شدند.
حمايت ميسيون هاي آمريکايي از گروه هاي مسلح در اين ميان ، ويليام آمبروس شد،١ معروف به مستر شت ، که به عنوان يک ميسيونر مسيحي و پدر روحاني خيرخواه در شهر اروميه حضور داشت و از احترام مردم مسلمان و مسيحي برخوردار بود، پول ها و کمک هاي به ظاهر خيرخواهانه را صرف تسليح و سپاه آرايي براي آشوريان کرد.
اين واحد ٧٠٠ نفره نظامي که با صدها کاميون اثاث ، اجناس و آل ت از طريق باکو وارد اروميه شد، اين پرسش را در اذهان برمي انگيخت که در حالي که روس ها آذربايجان را تخليه مي کنند و فرانسوي ها در جبهه هاي ديگري درگير جنگ هستند چرا فرانسوي ها براي “کمک » به مردم اروميه اين همه راه را طي کرده اند؟ واقعيت اين بود که اين سيستم آمبول نس به اصطلح امدادي فرانسه بعدها در قتل عام مردم اروميه و سلماس به طور مستقيم شرکت کرد.
پس از غلبه مارشيمون و آشوريان بر اروميه ، وي آهنگ تصرف سلماس را کرد و مي رفت تا آن شهر را نيز تحت فرمان خود در آورد اما نيروهاي نظامي او به قدر کافي نبود، لذا در صدد به خدمت در آوردن کردهاي ياغي آذربايجان غربي برآمد که در اين زمان سر از فرمان دولت مرکزي برتافته و براي خود قلعه و امکانات نظامي فراواني گرد آورده بودند.