خلاصة:
در کلیه نظامهای حقوقی. حقوق معنوی کودک سازوکاری حمایتی بهشمار میرود که
درعین قوامبخشی به شخصیت کودکه تضمینکنندة برخی از حقوق مادی وی نیز خواهد
بود. در نظام حقوقی اسلام نیز حقوق متعددی برای کودکان در نظر گرفته شده که بخش
اعظم آن بر پایة الگوی رفتاری ائمه معصوم (علیهمالسلام) قابل تصور است. از آن جمله
میتوان به سیر رضوی اشاره کرد. با توجه به عدم تصریح سیره رضوی به حقوق معنوی
کودک. چگونه میتوان از آموزههای امام رضا (علیهالسلام) حقوق معنوی کودک را احصاء
کرد؟ و رویکرد نظام حقوقی ایران در اینباره چیست؟
واکاوی آموزههای رضوی در نحوة نامگذاری» تاکید بر وضوح نسب و تابعیت کودک بهروشنی
بیانگر مصادیقی از حقوق معنوی کودک است که امروزه از آن بهعنوان «حق بر هویت»
یاد میشود. همچنین از راهکارهای رفتاری ایشان در برخورد با کودکان بهخوبی میتوان به
شناسایی حق بر محبت بهعنوان یکی دیگر از حقوق معنوی کودک اشاره داشت. درخصوص
چیستی این حق در نظام حقوقی ایران؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تبعیت از اصل؟۴ قانون
اساسی, مبنای نوینی از این حقوق مبتنی بر موازین اسلامی شکل گرفته است. بیشکه حقوق
معنوی کودک ساختار جامعی مبتنی بر حقوق مختلف در ابعاد آموزشی,» عاطفی و اجتماعی
است که در این مقاله تنزها به مصادیقی از آن پرداخته شده و مبانی قابل احصاء از آموزههای
رضوی, نظام حقوقی ایران و برخی از کنوانسیونهای بینالملل به جهت لزوم الحاق ایران به
آنها به روش تحلیلی -توصیفی مورد مداقه قرار گرفته است.
ملخص الجهاز:
بـا توجـه بـه عـدم تصريـح سـيره رضـوي بـه حقـوق معنـوي کــودک ، چگونــه مي تــوان از آموزه هــاي امــام رضــا (عليه الســلام ) حقــوق معنــوي کــودک را احصــاء کـرد؟ و رويکـرد نظـام حقوقـي ايـران در اين بـاره چيسـت ؟ واکاوي آموزه هـاي رضـوي در نحـؤە نام گـذاري ، تأکيـد بـر وضـوح نسـب و تابعيـت کـودک به روشـني بيانگــر مصاديقــي از حقــوق معنــوي کــودک اســت کــه امــروزه از آن به عنــوان «حــقّ بــر هويــت » يـاد مي شـود.
بي شـک ، حقوق معنـوي کـودک سـاختار جامعـي مبتنـي بـر حقـوق مختلـف در ابعـاد آموزشـي ، عاطفـي و اجتماعـي اسـت کـه در ايـن مقالـه تنهـا بـه مصاديقـي از آن پرداختـه شـده و مبانـي قابـل احصـاء از آموزه هـاي رضـوي ، نظـام حقوقـي ايـران و برخـي از کنوانسـيون هاي بين الملـل بـه جهـت لـزوم الحـاق ايـران بـه آن هـا بـه روش تحليلـي ـ توصيفـي مـورد مداقـه قـرار گرفتـه اسـت .
در ايـن ميـان ، تأمل در سـيرٔە رضـوي اعـم از روايـات منقـول از امام رضـا (عليه السـلام ) پيرامون چگونگـي برخورد والديـن بـا کـودک و يـا اخبـار موجـود از نـوع رفتار ايشـان بـا امـام جـواد (عليه السـلام ) بيانگر ديــدگاه حضــرت در لــزوم پايبنــدي بــه رعايــت حقــوق کــودک در عرصه هــاي مرتبــط بــا شـخصيت عاطفـي ، دينـي و اجتماعـي اسـت ؛ به نوعـي کـه بـا بازخوانـي و دقـت در اخـلاق اجتماعـي حضـرت مي تـوان مؤلفه هايـي از حقـوق معنـوي کـودک را احصـاء کـرد.