خلاصة:
گونه ادبی سایبرپانک یکی از متاخرترین گونههای داستاننویسی علمی-تخیلی است که در آن شخصیتها در فضاهای شهری قرار میگیرند که غرق در پیشرفتهای سایبرنتیکی و رایانهای آیندهنگر هستند. مطالعه حاضر بر آن است که به پاسخی برای این پرسش برسد: در شرایطی که ارزشها و تصاویر سطحی تنها نمودهای بارز در دنیای سایبرپانک است، تعریف و شناخت شهروند دنیای سایبرپانک از هویت چگونه شکل خواهد گرفت؟ با یاری جستن از نظریات گارفیلد بنجامین و ویلیام هینی، دو منتقد بهنام در زمینه فرهنگ سایبر و هویتهای سایبرگ و پساانسانی، مطالعه بر این گمان است که تعریف شهروند دنیای سایبرپانک از خود تعریفی ازهمگسیخته و غیرجوهری است. هر شهروند میتواند برای خود چندین تعریف داشته باشد که به همه آنها به طور همزمان تعلق و عدم تعلق دارد. تمامی تعاریف شهروند سایبرپانکی حول پوچی هویتی وی شکل گرفته و از این رو، او بین آنها سیال است و میتواند هر کدام از آنها را در برههای از زمان انتخاب کند. این خصوصیات، به گمان مطالعه، شهروندان را به سوژههایی پساانسانی و سایبرگی تبدیل میکنند.
ملخص الجهاز:
اين سه نتيجه − که در مطالعه مورد بررسي قرار مي گيرد − موجب مي شودمطالعه پرسش ديگر خود را مطرح مي کند: آيا شناختي به چندپارگي هويتي و غيراصيل بودن همه آنها در شکل گيري تعريف هويتي در داستان هاي سايبرپانک حاصل مي شود؟ براي جواب به اين پرسش ، مطالعه از ايده هاي ويليام هيني ، منتقد سرشناس داستان هاي سايبرپانک و سوژه پساانساني ، و کتابش به نام فرهنگ سايبر، سايبرگ ها و داستان هاي علمي -تخيلي : آگاهي و پساانسان ٢ بهره مي گيرد.
Cyberculture, Cyborgs and Science Fiction: Consciousness and the Poshuman نـقـد زبـان ادبـيات خـارجـي دوره شانزدهـم ، شـمـاره ٢٢، ، بــهار و تابســتان ٧٩١٣٩٨ و The Eye/I of the Storm: The Hollowness of Identity and.
Background Studies: Alongside Garfeld Benjamin’s The Cyborg Subject: Reality, Consciousness and Parallax, and William Haney’s Cyberculture, Cyborgs and Science Fiction: Consciousness and the Poshuman as the two key critical sources of the sudy, it considers David Bell’s Cyberculture Theoriss, Larry McCafery’s Storming the Reality Studio and Graham Murphy’s Beyond Cyberpunk so that the position of the utilized critical premises within the hisorical development of cyberpunk fction can be determined.
Methodology and Argument: Through reviewing works of key writers in the genre - including Bruce Sterling’s Schismatrix Plus (1985), Greg Egan’s Permutation City (1994), William Gibson’s Idoru (1996), and Richard Morgan’s Altered Carbon (2002) – the present sudy asks what the satus of characters’ knowledge and identity is in the cyberpunk world.