خلاصة:
داستانها نشان دهنده بنیادهای فکری و فرهنگی هر جامعه هستند و کشف عناصر زیربنایی و لایههای زیرین داستانها، نمایانگر ویژگیهای اجتماعی هر ملت است. مقاله حاضر در پی آن است تا با رویکرد نشانهشناسی و الگوی کنشگران گرمس داستانهای کودک و نوجوان تاجیکی را تحلیل نموده و به زیربناهای فرهنگی و اجتماعی نهفته در این داستانها و ارتباط آن با مبانی و چارچوبههای کلی فرهنگ و آموزش در آن کشور دست یابد. برای این منظور، تعداد 5 داستان از 100 جلد کتاب داستان کودک و نوجوان تاجیکی به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب گردید. یافتههای این تحقیق نشان میدهد این داستانها در صدد باوراندن و نزدیک کردن مخاطب به مفاهیم و پیامهایی همانند اعتماد به نفس، کمک به مظلوم، شجاعت، احترام به پدر و مادر و آزادی و دور کردن مخاطب از برخی باورها و مفاهیمی همچون تنبلی، غرور وظلم و ستم هستند.
ملخص الجهاز:
در انجام اين مأموريت "کنشگران ياري دهنده " فاعل را براي رسيدن به شئ نـقـد زبـان ادبـيات خـارجـي دوره شانزدهـم ، شـمـاره ٢٢، ، بــهار و تابســتان ١٧١٣٩٨ و A Semiotic Analysis of Tajiki Children and Adolescences Stories ارزشي کمک نموده و در مقابل ، "کنشگران بازدارنده " در برابر او ايجاد مانع مي کنند.
نـقـد زبـان ادبـيات خـارجـي دوره شانزدهـم ، شـمـاره ٢٢، ، بــهار و تابســتان ١٩١٣٩٨ و A Semiotic Analysis of Tajiki Children and Adolescences Stories (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١ پيرنگ داستان اول در نحو اين روايت کنشگر فرستنده يعني بيماري پدر، فاعلان کنشگر (دختران ) را به دنبال شي ء ارزشي (دارو) مي فرستد تا پدر از آن سود برند.
22, Spring and Summer 2019 22 تحليل نشانه شناسي داستان هاي کودک و نوجوان تاجيکي (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ٤ نحو روايت دوم در اين داستان تلاش شده است ظلم ظالم و بازپس گيري حق و تأديب ظالم توسط مظلوم را با اغراق و با استفاده از نيروهاي عجيب و جادويي نشان داده شود.
داستان "احمد ديوبند" نيز با استفاده از عنصر خيالي و جادويي "ديو"، در پي آن است تا مخاطب را از برخي باورها از جمله ترس از شب و وجود جن دور نمايد و نـقـد زبـان ادبـيات خـارجـي دوره شانزدهـم ، شـمـاره ٢٢، ، بــهار و تابســتان ٣١١٣٩٨ و A Semiotic Analysis of Tajiki Children and Adolescences Stories حقايق علمي مربوط به اين مسائل را براي خواننده بازگو کند.