خلاصة:
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی با تکیه بر آموزه های دینی در تاب آوری و سلامت روانشناختی مادران دارای فرزند اتیسم صورت گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه گواه بوده است. جامعة آماری در این پژوهش همة مادران دارای کودک اتیسم که در سال 95 به مراکز بهزیستی شهر تبریز مراجعه کرده بودند تشکیل می دادند. با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف وتاب آوری کودر ریچارد سون بوده است. داده های حاصل از پرسشنامههای پژوهش از طریق آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مثبت اندیشی با تکیه بر آموزههای دینی در متغیرهای سلامت روانشناختی و تاب آوری هردو معنادار است آموزش مثبت نگری در زیر مولفه های سلامت روانشناختی (رشد شخصی، ارتباط مثبت با دیگران و پذیرش خود، استقلال و خودمختاری، و هدفمندی در زندگی) تأثیر معناداردار دارد ولی بر تسلط بر محیط اثر بخش نبود. در کل می توان چنین نتیجه گیری کرد که آموزش مثبت نگری با تکیه بر آموزه های دینی می تواند باعث ارتقای بهزیستی روان شناختی مادران دارای فرزند اتیسم و نیز افزایش تابآوری آنها شود و با توجه به ارتباطی که سلامت روان شناختی و همچنین تاب آوری با بسیاری از متغیرهای تضمین کننده سلامت دارد، این آموزش می تواند تحولات مثبت زیادی را در زندگی افراد دارای فرزند اتیسم ایجاد نماید.
ملخص الجهاز:
نتايج نشان داد که آموزش مثبت انديشي با تکيه بر آموزه هاي ديني در متغيرهاي سلامت روانشناختي و تاب آوري هردو معنادار است آموزش مثبت نگري در زير مولفه هاي سلامت روانشناختي (رشد شخصي، ارتباط مثبت با ديگران و پذيرش خود، استقلال و خودمختاري، و هدفمندي در زندگي) تأثير معناداردار دارد ولي بر تسلط بر محيط اثر بخش نبود.
در کل مي توان چنين نتيجه گيري کرد که آموزش مثبت نگري با تکيه بر آموزه هاي ديني مي تواند باعث ارتقاي بهزيستي روان شناختي مادران داراي فرزند اتيسم و نيز افزايش تاب آوري آنها شود و با توجه به ارتباطي که سلامت روان شناختي و همچنين تاب آوري با بسياري ١.
Koning, Michelsen,Parkes & Parkinson 4.
Pictet, Coughtrey, Mathews & Holmes 5.
Ramezani, Dolatian, Shams & Alavi, H 12.
Stewart, Watson, Clark, Ebmeier& Deary 13.
نتايج تحليل کوواريانس يک متغيري براي بررسي تفاوت پس آزمون مولفه هاي سلامت روانشناختي در گروه آزمايش و کنترل (رجوع شود به تصویر صفحه) نتيجه گيري هدف اين پژوهش بررسي تاثير آموزش مهارتهاي مثبت انديشي با تکيه بر آموزه هاي ديني بر تاب آوري و سلامت روانشناختي مادران داراي فرزند اتيسم بود.
در کل با توجه به نتايج اين پژوهش مي توان چنين تبيين کرد که آموزش مهارتهاي مثبت انديشي با تکيه بر آموزه هاي ديني بر تاب آوري و سلامت و بهزيستي روانشناختي مادران داراي فرزند اتيسم مؤثر است .
Quality of life and resilience in adolescents with a mobility disability Journal of Psychology, 32 (3), 370-379.