خلاصة:
زمینه: یکی از مهمترین منابع شایستگی های پایدار در هر سیستمی ، منابع انسانی خلاق آن است و سطح پیشرفت هر جامعه با خلاقیت آن در ارتباط است. هدف: نظر به اهمیت موضوع ، هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر فضیلت سازمانی و مؤلفه های آن بر خلاقیت فراشناختی معلمان است. روش: روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است و از این لحاظ که نتایج آن میتواند مورد استفاده قرار بگیرد، کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری تحقیق، دبیران مدارس متوسطه دخترانه شهرخوی و ابزار سنجش متغیرها دو پرسشنامه استاندارد فضیلت سازمانی کامرون و همکاران (2004) و سنجش خلاقیت تورنس(1979) بود . برای پردازش و تحلیل داده ها از نرم افزارهای spss وPLS استفاده شد. یافته ها : حاکی است که در سطح اطمینان 95% الگوی ساختاری تحقیق، از برازش مناسبی برخوردار است. نتیجه گیری : نتایج حاصل از تحلیل مسیرالگوی ساختاری نشان میدهد، فضیلت سازمانی و سه مؤلفه آن (خوش بینی، اعتماد و همدردی) بر خلاقیت فراشناختی معلمان تاثیر مستقیم، مثبت و معناداری دارند ؛ ولی تاثیر دو مؤلفه انسجام و بخشش بر خلاقیت فراشناختی معلمان از نظر آماری معنادارنیست.
Background: one of the most important sources of sustainable competencies in any system is its creative human resources and the level of progress of each society is related to its creativity. Subject: regarding the importance of the subject, the present study aims to study the impact of organizational virtue and its components on metacognitive creativity of high school teachers. Method: this research is applied in terms of its expected results and is descriptive-survey method. The statistical population of the study, the teachers of high school girls in khoy and the tool for measuring variables, were two questionnaires: Standard Organizational Virtue Inventory (Cameron et al. , 2004) and Torrance''s Creativity Measurement (1979). SPSS and PLS software were used for data processing and analysis. Findings: findings are show that at the 95% confidence level, the structural pattern of the research has a good fit. Conclusion: the results of the path analysis show that organizational virtue and its three components (optimism, trust and sympathy) have a direct, positive, and meaningful effect on the metacognitive creativity of teachers, however, the effect of two components of coherence and forgiveness on the metacognitive creativity of teachers was not statistically significant.
ملخص الجهاز:
Fernando & Almeida نجف بیگی و همکاران (١٣٩٣) در پژوهشی بـه طراحـی الگوی مطلوب جهت ارتقاء فضیلت سازمانی در سازمان های دولتی ایران پرداخته اند و مدل زیر را برای پژوهش خـود ارائـه داده اند: عوامل درون سازمانی ارتقا فضیلت سازمانی سعادت اخلاقی عوامل برون سازمانی / شکل ١.
بررسی پیشینه تحقیقـات انجـام شـده نشـان مـیدهـد نتـایج تحقیقـات احـدی و همکـاران ف (١٣٩٢) بر روی١٠٠ دانش آموز تأثیر مثبت و معنادار آموزش مؤلفه های فراشناختی خلاقیت را برسطح سیالی، انعطاف پذیری، ابتکار و بسط تأیید کرده است .
همچنین نتایج پژوهش دستغیب وهمکاران (١٣٩١)، تأثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر خلاقیت ، سیالی، بسط ، ابتکار و انعطاف پذیری دانـش آمـوزان را تأیید کرد.
مدل مفهومی تحقیق روش پژوهش هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر متغیر فضیلت سازمانی و مؤلفه های آن بر خلاقیت فراشناختی معلمان است .
طبق یافته های تحقیق ، فضیلت سازمانی بر خلاقیت فراشناختی معلمان تأثیر دارد.
بر اساس این یافته ها، سه مؤلفه فضیلت سازمانی (خوش بینی، اعتماد و همدردی) بر خلاقیت فراشناختی تأثیر معلمان دارد.
در راستای تحلیل فرضیه فرعی دوم ، نتایج پژوهش نشان می دهد که مؤلفه اعتماد در سازمان بر مؤلفه های فراشناختی خلاقیت معلمان تأثیر معنادار و مثبتی دارد.
به عبارت دیگر، با افزایش یا کاهش اعتماد در مدارس ، خلاقیت فراشناختی در بین معلمان نیز به ترتیب افزایش یا کاهش خواهد داشت که با یافته های پژوهش نصیری و همکاران (١٣٩٣) و رستگار و هاشمی(١٣٩٤) مطابقت دارد.