خلاصة:
پژوهش پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ی سبکهای دلبستگی و مولفههای تمایزیافتگی با تاب آوری در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان تهران در سال تحصیلی 96-1395 انجام گرفت. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. به همین منظور نمونهای با حجم 325 نفر از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان تهران با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای انتخاب و پرسشنامههای سبکهای دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید، تمایزیافتگی اسکورون و فریدلندر و تاب آوری کانر و دیویدسون بر روی آنان اجرا شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. یافتهها نشان داد که همچنین دلبستگی اجتنابی و جایگاه من با تاب آوری رابطه مثبت و معنا داری دارد (P <0/01). در نتیجه میتوان گفت چون افراد دلبسته ایمن، از تمایزیافتگی بالایی برخوردارند بنابراین در روابط خود باز بوده و از تاب آوری بالاتری نسبت به افراد دلبسته نا ایمن برخوردارند و در مقابل افراد دلبسته نا ایمن به دلیل اجتناب از موقعیتها و نیاز داشتن به تایید دیگران، در روابط خود تمایزیافتگی پایین تری دارند و به گونهای تاثیرگذار از تاب آوری پایینی برخوردارند. همچنین میتوان گفت، جایگاه من و ویژگیهای آن یعنی احساس یکپارچه خود و توانایی پیروی اندیشمندانه از اعتقادات شخصی خود با وجود اعتدال فشار از سوی دیگران، پیش بینی کننده قوی و مثبت تاب آوری افراد در مواجهه با حوادث و مشکلات زندگی است.
The purpose of this research was to investigate the relationship between attachment styles and differentiation components with resiliency in a university student at Farhangian University in Tehran during the academic year of 2011-2012. The method of this research is descriptive and correlational. For this purpose, a sample of 325 students from the University of Farhangian University in Tehran was selected by multistage cluster sampling method. Adolescent style Collins and Reid questionnaires, Skuron and Friedlander distinctions, and Conner and Davidson perseverance were applied to them. . For data analysis, Pearson correlation analysis and multivariate regression analysis were used. The findings also showed that there is a positive and significant relationship between avoidance attachment and my position with resilience (P <0.01). As a result, it can be said that the secured attachment subjects have a high degree of differentiation, so they are open in their relationships and have higher levels of resilience than those who are attached to them, and they are vulnerable to unwary persons due to situations avoiding and needing approval. Others have a lower degree of differentiation in their relationships, and they are effective in lowering their resilience. It can also be said that my position and its characteristics, that is, their unified sense and the ability to follow a thoughtful approach to their personal convictions, despite the moderation of pressure from others, is a powerful and positive predictor of the resilience of individuals in the face of life's events and problems.
ملخص الجهاز:
بررسي رابطه سبک دلبستگي و تمايز يافتگي به عنوان عاملي موثر بر تاب آوري دانشجويان Investigation the relationship between attachment style and differentiation as an effective factor on student resilience راضيه ولي ئي Raziyeh Valiei Department of Educational Psychology, Science دانشجوي رشته روان شناسي تربيتي، واحد علوم و تحقيقات تهران ، دانشگاه and Research Branch, Islamic Azad University آزاد اسلامي Ayat Karimi BaghmaleN * آيت کريمي باغملک (نويسنده مسئول ) Assistant Professor, Department of Counseling استاديار گروه مشاوره و روان شناسي، دانشگاه فرهنگيان ، تهران and Psychology, Farhangian University, Tehran چکيده Abstract The purpose of this research was to investigate the پژوهش پژوهش حاضر به منظور بررسي رابطه ي سبک هاي دلبستگي و relationship between attachment styles and differentiation مولفه هاي تمايزيافتگي با تاب آوري در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگيان components with resiliency in a university student at Farhangian University in Tehran during the academic year تهران در سال تحصيلي ٩٦-١٣٩٥ انجام گرفت .
اهميت شناخت و بررسي عواملي که سبب قوام و استحکام اين نهاد اجتماعي ٢٤ مي گردند، مي تواند گامي مفيد در راستاي 1 Metacognitive processes 2 resiliency 3 Transformation psychology 4 psychologist 5 psychotherapist 6 psychiatrist 7 client 8 abuse 9 Lemay & Ghazal 10 Positive psychology 11 abnormality 12 disorder 13 Family psychology 14 Mental health 15 Attachment style 16 Secure attachment 17 Aoidance attachment 18 Ambivalent attachment 19 Vaughn, Battle, Taylor, Dearman 20 Nishikawa, Haqqlof, Sundbom 21 Fearon, Bakermans, Ijzendoorn, Lapsley & Roisman 22 subcultures 23 multilayer 24 Social institution ارتقاي فرهنگ جامعه باشد.
در اين پژوهش سبک هاي دلبستگي و مولفه هاي تمايزيافتگي متغير پيش بين و تاب آوري به عنوان متغير ملاک در نظر گرفته شده است .