خلاصة:
قلدری و قربانی شدن از جمله آسیبهای اجتماعی هستند که مدارس امروزی با آنها مواجه هستند و پژوهش در این حیطه حائز اهمیت است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر نقش سبکهای دلبستگی و خودکارآمدی در پیشبینی قلدری و قربانی شدن دانشآموزان مدارس متوسطه بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی میباشد. به این منظور تعداد 330 دانشآموز (134 پسر و 196 دختر) از مدارس متوسطه شهر دهدشت به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامههای قلدری ایلینویز، خودکارآمدی عمومی شوارزر و جروسالم و سبکهای دلبستگی هازن و شاور را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری به کمک نرمافزار SPSSV19 استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین خودکارآمدی و دلبستگی ایمن با قلدری و قربانی شدن رابطه منفی و معنیداری وجود دارد. اما دلبستگی ناایمن اجتنابی و ناایمن دوسوگرا با قلدری و قربانی شدن رابطه مثبت و معنیداری داشتند. همچنین 19 درصد از واریانس قلدری توسط متغیرهای خودکارآمدی، دلبستگی ایمن و دلبستگی ناایمن دوسوگرا تببین شد و 16 درصد از واریانس قربانی شدن به وسیله خودکارآمدی و دلبستگی ایمن تبیین شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داده است که متغیرهای خودکارآمدی، دلبستگی ایمن و ناایمن دوسوگرا نقش معنیداری در پیشبینی قلدری و قربانی شدن دانشآموزان دارند و برنامهریزی جهت آگاهی معلمان، مدیران و والدین از این متغیرها برای پیشگیری و کاهش قلدری و قربانی شدن در مدارس ضروری میباشد.
Bullying and victimization, including social damage that schools face today, and research in this area is important. Therefore the aim of the present study was the role of attachment styles and self-efficacy in predicting bullying and victimization of students in secondary schools. This study is descriptive and has used the correlation method. For this purpose 330 students (134 boys and 196 girls) of Dehdasht secondary schools were selected randomly by cluster sampling method and they filled in the Illinois bullying, general self-efficacy Schwarzer and Jerusalem and attachment styles Hazan and Shaver questionnaires. For data analysis, Pearson’s correlation method and multiple regressions were used by using SPSSV19 software. The results Pearson’s correlation showed between self-efficacy and secures attachment with bullying and victimization is a significant negative relationship. But avoidant and ambivalent insecure attachment with bullying and victimization were positively and significantly. Also 19% of the variance of bullying by self-efficacy, secure attachment and insecure attachment was ambivalent Explanation and 16% of the variance victim was determined by the efficacy and secure attachment. The results of this study have shown that self-efficacy, safety and ambivalent insecure attachment predicts a significant role in bullying and victimization of students are and planning for the awareness of teachers, administrators and parents of this variable to prevent and reduce bullying and victimization in school is necessary.
ملخص الجهاز:
نقش سبکهاي دلبستگي و خودکارآمدي در پيش بيني قلدري و قرباني شدن دانش آموزان مدارس متوسطه The Role of Attachment Styles and Self-efficacy in Predicting Bullying and Victimization of Students in Secondary Schools دکتر افضل اکبري بلوطبنگان (نويسنده مسئول ) Dr. Afzal Akbari Balootbangan * PhD of Educational Psychology Semnan دکتري تخصصي روانشناسي تربيتي دانشگاه سمنان .
Therefore the aim of the present study was the role of attachment styles and self-efficacy in بنابراين هدف از پژوهش حاضر نقش سبک هاي دلبستگي و خودکارآمدي predicting bullying and victimization of students in در پيش بيني قلدري و قرباني شدن دانش آموزان مدارس متوسطه بود.
For this purpose 330 students (134 boys and 196 girls) of Dehdasht تعداد ٣٣٠ دانش آموز (١٣٤ پسر و ١٩٦ دختر) از مدارس متوسطه شهر secondary schools were selected randomly by cluster دهدشت به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي انتخاب شدند و sampling method and they filled in the Illinois bullying, general self-efficacy Schwarzer and پرسشنامه هاي قلدري ايلينويز، خودکارآمدي عمومي شوارزر و جروسالم و Jerusalem and attachment styles Hazan and Shaver سبک هاي دلبستگي هازن و شاور را تکميل کردند.
The results of this study have shown that پژوهش نشان داده است که متغيرهاي خودکارآمدي، دلبستگي ايمن و self-efficacy, safety and ambivalent insecure attachment predicts a significant role in bullying and ناايمن دوسوگرا نقش معنيداري در پيش بيني قلدري و قرباني شدن victimization of students are and planning for the دانش آموزان دارند و برنامه ريزي جهت آگاهي معلمان ، مديران و والدين از awareness of teachers, administrators and parents of اين متغيرها براي پيشگيري و کاهش قلدري و قرباني شدن در مدارس this variable to prevent and reduce bullying and victimization in school is necessary.