خلاصة:
مقاله حاضربرگرفته از یک پژوهش میدانی می باشد باهدف تعیین سهم خشم و اهمال کاری در پیش بینی اعتیاد به اینترنت دانش آموزان دخترانجام گرفت.روش تحقیقاز نوع توصیفی همبستگی است و از نظر روش کاربردی می باشد.جامعه آماری این پژوهش را کلیه دختران دانش آموز دوره دوم متوسطه مدارس دولتی و غیر دولتی شهر دماوند تشکیل دادند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحله ای استفاده شد و 210 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهشبرای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ (1999)، پرسشنامه حالت- صفت بیان خشم اسپیلبرگر(1999)و پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) استفاده شد، نتایج تحقیق با استفاده از روش همبستگی و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد خشم می تواند 19 درصد اهمال کاری و 25 درصد از اعتیاد به اینترنت را در دختران دانش آموز دوره دوم متوسطه شهر دماوند پیش بینی کند. نظر به نتیجهپژوهش با توجه به شناسایی عوامل موثر بر اعتیاد به اینترنت، پیشنهاد می شود در مدارس و هسته های مشاوره اهمیت اهمال کاری و وجود خشم در دانش آموزان در نظر گرفته شود.
ملخص الجهاز:
در اين پژوهشبراي جمع آوري داده ها از پرسشنامه هاي اعتياد به اينترنت يانگ (١٩٩٩)، پرسشنامه حالت - صفت بيان خشم اسپيلبرگر (١٩٩٩)و پرسشنامه اهمال کاري تحصيلي سولومون و راث بلوم (١٩٨٤) استفاده شد، نتايج تحقيق با استفاده از روش همبستگي و رگرسيون چند متغيره مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و نتايج نشان داد خشم مي تواند ١٩ درصد اهمال کاري و ٢٥ درصد از اعتياد به اينترنت را در دختران دانش آموز دوره دوم متوسطه شهر دماوند پيش بيني کند.
يافته هاي تحقيق اين پژوهش با هدف تعيين سهم خشم در پيش بيني اعتياد به اينترنت دانش آموزان دختر انجام شد.
سوال اول : سهم خشم در پيش بيني اعتياد به اينترنت در دختران دانش آموز دوره دوم متوسطه شهر دماوند تا چه اندازه است ؟ جدول ٣: تحليل رگرسيون همزمان براي پيش بيني اعتياد به اينترنت توسط بيان خشم (به تصوير صفحه مراجعه شود) نتايج تحليل رگرسيون با استفاده از روش همزمان نشان ميدهد که در گروه نمونه متغير پيش بين که وارد مدل رگرسيوني شده است توانست ١٩ درصد از تغييرات متغير اعتياد به اينترنت را پيش بيني کنند (٠/٤٤= R و ٠/١٩ = R٢)، بررسي ميزان بتا نشان داد که بيان خشم (٠/٤٣ = β و ٠/٠١ >p) توان پيش بيني مثبت ومعنادار اعتياد به اينترنت را دارد.
در رابطه با سوال دوم پژوهش بررسي ضريب همبستگي پيرسون (جدول ٢) نشان مي دهد که اهمال کاري تحصيلي با متغير اعتياد به اينترنت دانش آموزان داراي رابطه مثبت و معناداري است .