خلاصة:
دشواریهای رو به تزاید ناشی از افزایش پروندههای مطروحه در دادگاهها و کمبود نیروی انسانی متخصص برای رسیدگی سریع و دقیق به این پروندهها از یک سو و کثرت دانشآموختگان دانشکدههای حقوق و نیروی جوان جامعهی ایران از سوی دیگر ما را در برابر یک امکان قرار میدهد که میتوانیم از توان این نیروی جوان بعنوان راهحل بخشی از مشکلات موجود استفاده کنیم. بالفعل کردن این توان بالقوه مستلزم ایجاد تغییراتی در برنامههای آموزشی دانشکدههای حقوق برای آموزش این تواناییها و هم چنین فراهم کردن سازوکار و بستری برای کارآموزی مقدماتی این نیروها در قوهی قضاییه است. دستیار قضایی امکانی است که در نظامهای حقوقی دیگر سابقه دارد و همچنین روشی برای غنا بخشیدن بر دانش و تجربهی قضات و وکلای آینده است. دستیاران جوان در فرانسه که در آستانهی ورود به مشاغل قضاوت و وکالت و استخدام در ادارات دولتی هستند از این تجربهی چند ساله دستیاری بعنوان فصلی سازنده و آموزنده در کارنامهی حرفهایشان یاد کردهاند. در مقالهی پیشرو این تجربه را در فرانسه بررسی میکنیم و میکوشیم تا نمونههای ایرانی آن را نیز از تأملات پیشکسوتان قضایی، قوانین و رویهی دادگاهها و مراکز آموزشی بشناسیم تا تأمل درباره این نهاد را از سر بگیریم. روشن است که تعیین شرح وظایف و رابطهی دستیار قضایی با دفتر دادگاه و با قاضی و هم چنین تکالیف قانونی و حرفهای دستیار قضایی موضوعی دقیق است که باید با ریزبینی و باریک بینی تعیین شود تا این نهاد را با شکست مواجه نکند.
On the one hand, the ever-growing difficulties caused by the increasing number of legal cases presented at courts, coupled with a shortage of qualified legal experts to efficiently and effectively handle these cases, and on the other hand, the large number of young graduates from Law Schools, present us with an opportunity to solve a substantial portion of our legal system problems using the potentials existing in this new generation of Law Practitioners. However, to make use of this potential, there is a need for change in the curriculum of Law Schools to meet the training needs and provisions for apprenticeship programs in the Jurisdiction System. “Law Clerks”, as a strategy to improve knowledge and skills, has a long standing in other legal systems. Young Law Practitioners in France attempting to begin their careers as lawyers, judges or employment in governmental companies, look back at their Law Clerk apprenticeship as one of the most instructive period in their professional life. In the present article, we will discuss the implementation of this concept in France, efforts made by Iranian judicial pioneers in this regard and courts’ and Law Schools’ approach toward this matter, in order to refresh our frame of mind toward Law Clerks. It is clear that defining roles and responsibilities of Law Clerks towards the court, judges and their legal and professional duties and obligations is a delicate matter and requires in-depth and detailed analysis to ensure the success of this scheme.
ملخص الجهاز:
٢روش اخیر در نظام قضایی ایران مبنای قانونی ندارد و رایج و شناخته شده نیز نیست ، اما نشان میدهد برخی قضات هم در رسیدگی به پرونده ها برای بالا بردن دقت و سرعت و کیفیت 3 (٢١١ :٢٠٠٦ ,tayerCluzel-Me ;٢٠٠٧:٧١٣ ,Heinis) رسیدگی به صرافت استفاده از چنین ابزاری افتاده اند.
دستیار قضایی در نظام حقوقی فرانسه مارک موانارد،١ دادستان عمومی دادگاه تجدیدنظر شهر بوردو به برخی از نمایندگان کارگروه مجلس سنا درباره اصلاحات دادگستری یادآوری کرد که در سال ١٩٧٧ حرفه ی دستیاری قضایی در نظام قضایی فرانسه ایجاد شده بود اما خیلی زود فعالیت آن متوقف شد و ادامه نیافت .
به جای ایجاد یک گروه جدیدی از کارمندان ، کارگروه مجلس سنا معتقد است که از طرق زیر باید به دستیاران قضایی جایگاه جذاب تری اعطا کرد: با افزایش ساعات و سال - های خدمت ، با تجدیدنظر در میزان حق الزحمه دستیاران ، با پیش بینی راه هایی برای تبدیل وضعیت از دستیاری به قضاوت .
Article L227-1: Peuvent être nommées, en qualité d'assistants de justice auprès des membres du corps des tribunaux administratifs et des cours administratives d'appel, les personnes titulaires d'un diplôme sanctionnant une formation juridique d'une durée au moins égale à quatre années d'études supérieures après le baccalauréat et que leur compétence qualifie particulièrement pour exercer ces fonctions.
2. Article L122-2 : Peuvent être nommées au Conseil d'Etat, en qualité d'assistants de justice, les personnes répondant aux conditions prévues à l'article L.