خلاصة:
«وعدهالهی» موضوعی پر بسامد در قرآن مجید و سنت معصومان(ع) است. در گونهشناسی وعدهها، میتوان آنها را به وعدههای مربوط به پیامبران(ع)، عموم مومنان و خواص آنها تقسیم کرد. با توجه به رابطهعلّی میان بینشها و کنشها، اطلاع از ویژگی وعدهها به عنوان مجموعهای از بینشها در تقویت دینداری موثر است. علاوه بر ویژگی و نتایج خاص وعدهها در حوزههای معرفتشناسی، هستیشناسی، انسان شناسی و روش شناختی، یک ساختار منسجم و هدف واحد، در دستاوردها دنبال میکند. برای رسیدن به این امر، ابتدا مطلق آیاتی که وعدهالهی را بیان کردهاند، استخراج و طبقهبندی شده، سپس با مراجعه به تفاسیر به تحلیل هر طبقه پرداخته شده است. دستاورد گونههایسهگانه، درحوزه معرفتشناختی عبارتند از: اخباری و مطلق بودن، معرفت یقینی، دارای معیار سنجش صدق، شیوههای بیانی متفاوت است. در حوزه هستیشناختی، وعدهها دارای وجود بالفعل و تشکیکی است. در حوزه انسانشناختی به لحاظ ابعاد بینشی و کنشی انسان، به : جاودانه، سیاسی ، اجتماعی؛ و از نظر کنشی، وعده علم آموزی، تربیت صالحان و همزیستیمسالمتآمیز اجتماعی است. در حوزه روششناختی، دارای رویکرد فقهی، تفسیری، کلامی و تربیتی است. دستاوردهای فوق، تجهیزاتی برای هدایت و تربیت انسان است.
La promesa es un tema frecuente en el Sagrado Coran y en la tradicion de los infalibles (AS). En la tipologia de promesas, se pueden dividir en promesas relacionadas con los profetas, los creyentes publicos y sus propiedades. Teniendo en cuenta la relacion entre ideas y acciones, conocer la promesa de las caracteristicas como un conjunto de ideas es eficaz para promover la religiosidad. Ademas de las caracteristicas y resultados especificos de las promesas en las areas de epistemologia, ontologia, antropologia y metodologia, una estructura coherente y un solo objetivo persigue los logros.<br /> Para lograr esto, los versos absolutos absolutos de la promesa han sido extraidos y clasificados, luego, al referirnos a las interpretaciones, hemos analizado cada clase.<br /> Los logros de los diversos tipos de epistemologia son: conocimiento y absolutaidad, certeza del conocimiento, metricas verdad-verdad y modos expresivos.<br /> En el dominio ontologico, las promesas tienen una existencia real y artistica. En el campo de las humanidades, en terminos de las dimensiones de la percepcion y la accion humanas, es: inmortal, politica y social, y desde el punto de vista de la accion, la promesa de la ensenanza del conocimiento, el cultivo de los justos y el semanticismo social.<br /> En el campo de la metodologia, tiene un enfoque jurisprudencial, interpretativo, verbal y educativo. Los logros anteriores son los equipos de orientacion y entrenamiento humano.
ملخص الجهاز:
ویژگی وعدههای الهی در قرآن و روایات محمد کاوه 1 استادیار معارف اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران فاطمه محمدحسنی 2 کارشناسارشد تفسیر قرآن کریم، دانشگاه علوم قرآنی قم، قم، ایران (تاریخ دریافت: 11/11/1397؛ تاریخ پذیرش: 11/04/1398) چکیده «وعدة الهی» موضوعی پربسامد در قرآن مجید و سنّت معصومان(ع) است.
با توجه به تقدّم رتبی معرفتشناسی بر فلسفی، از نظر معرفتشناسی، برخی سؤالات در این حوزه عبارتند از: معنای وعدههای الهی، اخباری است یا انشائی؟ مفاد وعدهها مطلق است یا نسبی؟ ملاک تصدیق ـ در اصطلاح معرفتشناسی ـ وعدهها چیست؟ منابع شناخت وعده چیست؟ آیا شیوة بیان واحدی دارند؟ از نظر هستیشناسی، آیا وجود بالفعل دارند یا بالقوه؟ آیا مصداق واحدی دارند؟ از نظر انسانشناسی، جنبههای بینشی و کنشی (فردی و اجتماعی) دارند؟ پیشینة پژوهش این موضوع در برخی تفاسیر، مانند المیزان و تسنیم به اقتضای بعضی آیات قرآن مفصّل بیان شدهاست و برخی کتابها، مانند وعدههای الهی به صابران که به موضوع صبر و امید، باورهای آرامبخش، پاداش و...
در جمعبندی بین وعدههای الهی به دلیل حکمت الهی و نیز هماهنگی کلّی آیات قرآن با یکدیگر، یک ساختار منسجم زندگی فردیـ اجتماعی ایدهآل و یک الگوی تمدن الهی ترسیم میگردد؛ مثلاً در بخش اقتصادی، انفاق که یک امر فردیـ اجتماعی است، از یک طرف بر اساس آیات قرآن، وعدة مغفرت و فضل الهی و از طرف دیگر، رفع نیاز اجتماعی و جلوگیری از هلاکت جامعه را به همراه دارد: (وَ أَنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لاَ تُلْقُوا بِأَیدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکة: در راهِ خدا انفاق کنید و (با ترک انفاق،) خود را به دست خویش به هلاکت نیفکنید و نیکی کنید که خداوند نیکوکاران را دوست دارد ((البقره/ 195).