خلاصة:
این مطالعه با هدف ارائه مدل و اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت یادگیری الکترونیک انجام شده است. جامعهی آماری این تحقیق را دانشجویان دانشکده آموزشهای الکترونیکی دانشگاه شیراز تشکیل میدادند که تعداد آنها برابر با 715 نفر میباشد؛ مطابق با جدول مورگان حجم نمونه برابر با 250 تعیین گردید؛ که به شیوه نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. با استفاده از تکنیک توزیع دوجملهای، از بین 21 عوامل کلیدی موفقیت یادگیری الکترونیک که از پیشینه تحقیق برگرفته شده بود، 4 شاخص حذف و 17 شاخص انتخاب شدند. این 17 عامل بر اساس تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی در 5 دسته کلی " کیفیت سیستم، شایستگی اساتید و دستیاران آموزشی، اثربخشی محتوا، تعامل اساتید و دانشجویان، و شایستگی دانشجویان"قرار گرفتند. با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم (نرمافزار لیزرل)، برازش مدل پیشنهادی مورد تایید قرار گرفت. نتایج اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت یادگیری الکترونیک که بر اساس تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروهی به دست آمد، نشان داد که کیفیت برنامه سیستم یادگیری الکترونیک، کیفیت محتوای ارائه شده، کاربر پسند بودن سیستم یادگیری الکترونیک و سواد اطلاعاتی استاد، مهمترین عوامل موفقیت یادگیری الکترونیک بودند.
The importance and need to evaluate the self-development of leadership among managers for the conscious development of skills, self-direction, guidance and control of leadership by many researchers. There are a lot of data and information related to the self-assessment of the leadership of the schools in schools that are unused. In this paper, in order to design a model for leadership development of school principals using the decision tree technology, firstly, the factors of tendency to self-control of leadership in school principals were surveyed by experts from two motivational perspectives and self-regulatory skills, and weights of criteria were calculated. Then, the degree of self-development was calculated for 335 school principals in Isfahan province. Finally, using the QUEST, CHAID, C5.0 and CART algorithms, there are some rules for the self-improvement of the leadership of school principals. Findings of this research show that the tendency to self-development of leadership in school principals is a priority in terms of motivation. The results of this research provide a field of knowledge that can be applied to them.
ملخص الجهاز:
رویکرد مبتنی داده کاوی در طراحی مدل خودبهسازی رهبری مدیران مدارس سیدعلی سیادت ، مریم تاجی ٢* 1 تاریخ دریافت : ٩٦/٧/٥ صص ٩٤-٧٧ تاریخ پذیرش : ٩٧/٩/٤ چکیده این مطالعه با هدف ارائه مدل و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت یادگیری الکترونیک انجام شده است .
با مروری بر پیشینه تحقیق ملاحظه میشود که طراحی مدل های خودبهسازی رهبری به شیوه مرسوم معمولا در نتیجه توجه به متغیرهای رفتاری و سازمانی صورت گرفته ؛ بگونه ای که در نتیجه این جهت گیری به مرور علاوه بر سنجش خودبهسازی رهبری بصورت نظام مند، سنجش درجه خودبهسازی از منظرهای مختلف از نظرها دور مانده است (٢٠١٣ ,King &Nesbit ;٢٠١١ ,Leffler &Orvis ;٢٠١١ ,Johnson &Richard ).
بدین ترتیب در مقاله حاضر، همسو با مطالب پیش گفته و با نظر اساتید راهنما و مشاور، سعی شده است تا با طراحی یک مدل جایگزین ، منعطف و مبتنی بر قضاوت های انسانی (شکل ١)، بر مبنای داده های جمع آوری شده و کشف قواعد و الگوها در بانک داده حاصل از فرایند محاسبه درجه خودبهسازی رهبری مدیران ، توسعه توانمندی مدیران با دقت بیشتری تبیین گردد و همچنین دست اندرکاران سازمان های آموزشی را در ارائه راهکارهای عملی برای بهبود و ارتقاء مدیران مدارس متبوع خود جهت بالا بردن کیفیت آموزشی یاری نماید.
از آنجاییکه اهمیت آن در فاز ١ توسط خبرگان مدارس دولتی شهر اصفهان تشخیص داده شد، بنابراین باید تمایل به خودبهسازی رهبری مدیران از این نظر مورد توجه قرار گرفته و تغییرات لازم انجام شود.