خلاصة:
هدف: مهمترین رسالت تمام سازمانهای تربیتی وآموزشی، جذب افراد جامعه به فعالیتهای فرهنگی-تربیتی و فراهم کردن امکانات و شرایط مناسب در این زمینه برای آنهاست. هدف محقق از این پژوهش، ارزیابی مهمترین عوامل برانگیزاننده بهبود وضعیت فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه بود. روش: این تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و با توجه به نوع تحقیق، به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، به تعداد 15000 نفر بود و نمونه تحقیق بر اساس جدول مورگان، 375 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته با پایایی 84 درصد، شامل 43 سوال و بر اساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت بود. دادهها نیز به وسیله آزمونهای تحلیل عاملی، تی تکنمونهای، فریدمن و خیدو در سطح معناداری p<0.05 آنالیز شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که سه مولفه این تحقیق شامل ارزش، فعالیت فرهنگی و نگرش، در توسعه و بهبود وضعیت فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه نقش دارند. نتیجهگیری: کاربرد عوامل پژوهش حاضر در ذهن دانشجویان، باعث ایجاد خاطرهسازی و تثبیت جایگاه مثبت فعالیتهای فرهنگی شده، توسعه این فعالیتها و در نتیجه، رشد سلامت و شادابی روانی هر چه بیشتر آنان را به دنبال خواهد داشت.
Objectives: The most important mission of all education and training
organizations is to attract community members to culturaleducational
activities and provide the appropriate facilities and
conditions for them. The purpose of this study is to evaluate the
most important factors contributing to the improvement of the
cultural status of the students. Method: The method of research is
descriptive and analytical and according to the type of field
research, the statistical population consisted of all students of
Islamic Azad University, Urmia Branch, 15,000, and the sample of
the study was Moroccan 375 They were The research instrument
was a researcher-made questionnaire with a reliability of 84%.
Results: The results showed that all components of this research
including three components of value, cultural activity and finally
the component of attitude develop and improve the cultural status
of students. Conclusion: The application of research factors will
lead students to the reminiscence and stabilization of the positive
role of cultural activities and will lead to the development of these
activities and, as a result, will increase their health and
psychological well-being.
ملخص الجهاز:
یافته ها: نتایج نشان داد که سه مؤلفۀ این تحقیق شامل ارزش، فعالیت فرهنگی و نگرش، در توسعه و بهبود وضعیت فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه نقش دارند.
برای بررسی عوامل مؤثر بر بهبود وضعیت فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه از آزمون تحلیل عاملی استفاده شد؛ زیرا این تحلیل برای سنجش اعتبار و روایی مقیاساندازهگیری استفاده میشود.
یکی دیگر از نتایج تحقیق ، حاصل بررسی وضعیت موجود مؤلفه های تحقیق است که مشخص میکند آیا وضعیت فعلی عوامل مؤثر بر رشد و توسعۀ فعالیتهای رصد فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در وضعیت خوبی قرار دارد یا خیر.
جدول ٣: وضعیت موجود مؤلفه های رصد فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه (رجوع شود به تصویر صفحه) برای پاسخ به فرضیه های پژوهش ، از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد.
نتایج تحلیل عاملی تأییدی پژوهش حاضر نشان داد که مؤلفه های ارزش، نگرش و فعالیت فرهنگی، مهم ترین شاخصهای رشد توسعۀ عوامل فرهنگی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه اند.
سایر نتایج پژوهش نشان داد که میانگین سطوح مؤلفه های فرهنگی بین دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه در وضعیت موجود، بالاتر از میانگین است ؛ یعنی وضعیت موجود مؤلفه های تحقیق حاضر در سطح قابل قبول قرار دارد.
همچنین بر اساس آزمون فریدمن که راهکارهای اصلی برای رشد و توسعۀ مؤلفه های تحقیق حاضر را از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه مشخص میکند، در میان ابعاد تحقیق ، بیشترین میانگین اهمیت مؤلفه ها به ترتیب به بعد ارزش فرهنگی، نگرش فرهنگی و در نهایت ، فعالیت فرهنگی اختصاص دارد.