خلاصة:
هدف
پژوهش حاضر با هدف بافتنگاری سازوکارهای رهبری به منظور توسعه فرهنگ در دانشگاه اسلامی انجام شده است.
روش
در این پژوهش با استفاده از روش سنتزپژوهی، به بررسی و مداقه در پیشینه پژوهشی و سازوکارهای شناسایی شده رهبران برای شکلدهی یا توسعه فرهنگ پرداخته شد؛ پس از آن با ارائه دستهبندی مجددی از سازوکارهای مذکور در قالب مدل توسعه نظامهای رفتاری مبتنی بر ابعاد مفهومی، ساختاری و عملکردی، روندهای لازم برای توسعه فرهنگ در دانشگاهها مشخص شد. یافتهها: بر مبنای راهکارهای سهگانه: در بعد مفهومی، تبیین و شفافسازی ماموریت و ارزشهای سازمان؛ در بعد ساختاری، تطبیق ساختارهای فیزیکی و سیستمهای سازمانی با ارزشهای جدید و در بعد عملکردی، ایفای فرایندهای عملیاتی در سازمان به منظور بروز و نهادینهسازی ارزشهای جدید، سرفصلهای توسعه در فرهنگ دانشگاه اسلامی شناخته شدهاند. نتیجهگیری: اگر از زوایه مدل توسعه نظامهای رفتاری به مقوله فرهنگ در دانشگاه اسلامی توجه شود، سازوکارهای مفهومی، ساختاری و عملکردی مذکور در دو بعد محیط درونی و بیرونی نمود خواهند داشت. به عبارت دیگر برخی از این سازوکارها درون محیط دانشگاه و برخی دیگر به منظور مرزگستری دانشگاه در محیط بیرونی اتفاق میافتند.
Objectives
The main purpose of this research is re-contextualizationof leadership mechanisms for developing culture in islamic university.
Method
In this research, literatures and identified leadership mechanisms for shaping or developing culture was investigated by "the research synthesis" method. Then, re-grouping of mentioned mechanisms was presented based on behavioral systems development model and conceptual, structural and functional dimensions. So, necessary procedures for developing culture in universities was determined.
Results
The results of the research indicate the following aspects as the headlines of developing culture in islamic universities:explaining and clarifying the mission and values of the organization in conceptual dimension, matching physical structures and systems with new values in structural dimension, implementing functional processes in the organization in order to institutionalize new values in functional dimension.
Conclusion
With regards to behavioral systems development model to culture in Islamic university, the conceptual, structural and functional mechanisms will be reflected in two dimensions of internal and external environment. In other words, some of these mechanisms occur within the campus and others in the external environment in order to border extending of the university.
ملخص الجهاز:
اهمیت چنین نگاهی در نظام دانشگاه اسلامی به واسطۀ نقش مهم تمدنساز آن و همچنین لزوم توجه به رویکردی بافتارنگرانه در توسعۀ آن از سه بعد مفهومی، 3 ساختاری و عملکردی، پژوهشگران این پژوهش را بر آن داشت تا هدف خود را بر «بافت نگاری سازوکارهای رهبری برای توسعۀ فرهنگ در دانشگاه اسلامی در چارچوب مدل توسعۀ نظامهای رفتاری» متمرکز کنند.
(بیرامی و همکاران، ١٣٩٣؛ زمینی و همکاران، ١٣٩٠؛ یمنی دوزی سرخابی، ١٣٨٢) بنابر این ، به نظر میرسد فارغ از تمام تأکیداتی که در سبک رهبری و ایجاد نوع فرهنگ دانشگاهی غالب و مقتدر در دانشگاه صورت میگیرد، آنچه اهمیت دارد، سازوکارهای عملیاتی رهبران در پیادهسازی مفاهیم اساسی خویش است که برای یک مؤسسۀ آموزشی همچون دانشگاه و با تنوع و پیچیدگی عناصر و اجزا و مخاطبان آن، متفاوت از هر سازمان دیگری قلمداد میشود.
بنابر این ، مدل توسعۀ نظامهای رفتاری که در این پژوهش به عنوان مبنای بافت نگاری قرار گرفته ، پیش از این در تبیین چارچوب توسعۀ مدیریت اسلامی(ترکزاده، ١٣٨٨)، توسعۀ دانشگاه اسلامی(ترکزاده و معینی شهرکی، ١٣٩٤) و به طور تخصصیتر در تدوین نظام جامع یاددهی- یادگیری در آموزش عالی(ترکزاده، محمدی و ستودهفر، ١٣٩٣) استفاده شده و قابلیتهای مفهومپردازی و تبیین و تفسیر خود را به اثبات رسانده است .
“Investigating the Relationship between Behavioral Components (Management Style and Leadership with Organizational Culture) by the Relief Committee of Yazd Province”.
“Investigating the Relationship between Organizational Culture and Managers Leadership Style of Isfahan University of Medical Sciences in 2003”.