خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای خودشناسی انسجامی در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان نوجوانان انجام شد. جامعه این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند. از این بین تعداد 329 نفر (157 دختر و 162 پسر) به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی (دسی و رایان، 2000)، خودشناسی انسجامی (قربانی، واتسون و هارگیس، 2008) و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2006) بود. دادهها با استفاده از روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر دادهها تحلیل شد. یافتهها نشان داد که نیازهای بنیادین روانشناختی و خودشناسی انسجامی به ترتیب با راهبردهای سازش یافته تنظیم هیجان، دارای همستگی مثبت و با راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان دارای همبستگی منفی هستند. همچنین نقش واسطهای خودشناسی انسجامی در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مورد تایید قرار گرفت. از این رو لازم است در زمینه تنظیم هیجانی در نوجوانان، مداخلات روانشناختی به سمت ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و خود شناسی انسجامی سوق داده شود.
ملخص الجهاز:
A. in Counselling, Kharazmi University سميه رامش Somaye Ramesh دانشجوي دکتري سلامت روان شناسي، دانشگاه تهران Ph. D Student, Tehran University چکيده Abstract The purpose of this study was to investigate the پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش واسطه اي خودشناسي انسجامي در mediating role of integrative self-knowledge on the رابطه بين نيازهاي بنيادين روانشناختي و راهبردهاي تنظيم شناختي relationship between basic psychological needs and Cognitive Emotion Regulation strategies in هيجان نوجوانان انجام شد.
شايستگي، اشاره به درک چگونگي دستيابي به نتايج 1 Etkin, Büchel, & Gross 2cognitive emotion regulation 3 Campbell-Sills, & Barlow 4 English, Lee, John, & Gross 5 Gratz, Dixon-Gordon, & Whalen 6 Self-Knowledge 7 Christopher 8 Cunningham 9 Watson 10 Experiential self-awareness 11 reflective self-awareness 12 Watson 13 Bing 14 Davison 15 Lebreton 16 Watson 17 Hargis 18 Calì, Ambrosini, Picconi, Mehling, & Committeri 19 basic psychological needs 20 Deci & Ryan 21 autonomy 22 competence 23 relatedness 1 دلخواه و برخورداري از خودکارآمدي در انجام فعاليت هاي لازم در زمينه اي خاص دارد (ونستينکيست ، آلترمن ، مونک ، هارنس وپاتال ، ٢٠١٨).
1 Vansteenkiste, Aelterman, De Muynck, Haerens, Patall 2 Filak, & Nicolini 3 DeHaan, Hirai, & Ryan 4 Lewallen, Hunt, Potts‐Datema, Zaza, & Giles 5 Basic Needs Satisfaction in General Scale 6 Gagne مقياس خودشناسي انسجامي ١: اين پرسشنامه توسط قرباني و همکاران (٢٠٠٨) ساخته شده است و داراي ١٢ ماده است که پاسخ دهنده ، وضعيت خود را روي يک پيوستار از ١ (عمدتا نادرست ) تا ٥ (عمدتا درست ) مشخص مي کند.