خلاصة:
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی مشاوره حرفه ایی در دانشگاههای ایران است. طرح پژوهش حاضر کیفی و بر اساس روش پژوهش کیفی گراندد تئوری انجام گردید. جامعه آماری در این پژوهش مطلعان کلیدی و خبرگان در پنج دسته سیاستی، مدیریتی، جامعهشناسی، اقتصادی و کارشناسان متخصص در نظر گرفتهشدهاند. از آنجایی که این پژوهش از نوع اکتشافی است مناسبترین نوع نمونهگیری، نمونهگیری هدفمند است که در این پژوهش از نوع روش گلوله برفی استفاده گردیده است. تعداد نمونهها با توجه به اشباع نظری به 32 نفر رسید. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش به دلیل جدید بودن موضوع و فقدان نظریه کافی در خصوص موضوع پژوهش مصاحبههای اکتشافی است. بعد از جمعآوری دادهها، تجزیه و تحلیل آنان به صورت کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت گرفت که بر اساس تحلیل دادهها مدل مطلوب برای رویکرد مشاوره حرفه ایی در دانشگاه ارائه گردید. براساس یافتهها مقولاتی همچون اقتصاد دانشبنیان و جامعه یادگیرنده، حکمرانی دانشگاه، مسئولیت اجتماعی دانشگاه، آئیننامههای ارتقاء و کنشهای ارتباطی بر روی رویکرد مشاوره حرفهای به عنوان پدیده مرکزی اثر گذار هستند و با استفاده از این مقولات مدل پارادایم مشاوره حرفهای در راستای رسیدن به دانشگاه پاسخگو ارائه شده است.
The purpose of the present paper was to design the professional consulting model in Iranian universities. The current study was conducted with a qualitative design based on Grounded Theory qualitative method. The statistical population of the research consisted of key informants and experts in five groups: political, managerial, sociology, economic, and specialists. As this research is an exploratory study, the most proper sampling method is purposive sampling. Here, the snowball sampling technique was used. The sample size reached 32 given the theoretical saturation. Due to the novelty of the subject and the lack of adequate theory on the research subject, exploratory interviews were used in this research as a data collection tool. The collected data were analyzed in the form of open coding, axial coding, and selective coding. Then, the desirable model for the professional consultation approach in the university was proposed based on data analysis. According to findings, it was found that categories such as the knowledge-based economy and learning community, university governance, social responsibility of the university, codes of promotion, and communication actions affect consultation approach as the central phenomenon; and using these categories, the professional consultation paradigm model was proposed to achieve the responsive university.
ملخص الجهاز:
com آئین نامه های ارتقاء و کنش های ارتباطی بر روی رویکرد مشاوره حرفه ای به عنوان پدیده مرکزی اثر گذار هستند و با استفاده از این مقولات مدل پارادایم مشاوره حرفه ای در راستای رسیدن به دانشگاه پاسخگو ارائه شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار ١: ارتباط منطقی بین مقولات عمده در مرحله کدگذاری محوری در ادامه قبل از ورود به بررسی نظرات خبرگان درباره مدل مطلوب مشاوره حرفه ایی، این نکته به عنوان امری زیربنایی لازم است مورد توجه قرار گیرد که در کل (فارغ از مسأله در حال بررسی) ویژگیهایی در سیستم وجود دارد که ریشه مسائل آموزش عالی هستند طبیعتاً برای اجرا و کاربرد مشاوره حرفه ایی در دانشگاه نمیتوان از آن ها چشم پوشید، بنابراین شاید بتوان گفت مدل به دست آمده در این پژوهش یک نوع مدل زمینه ای است که بسترهای کلان و زیرساخت ها را برای رسیدن به رویکرد مشاوره حرفه ایی نیز مورد واکاوی قرار میدهد و آن ها را به عنوان مقولاتی که بایستی در آفرینش مشاوره حرفه ایی مورد توجه و شناسایی قرار گیرند.
University of memphis و کنش های ارتباطی در این مدل نقش راهبردی را بازی می کند که میتواند با تغییرات در زیست بوم دانشگاه و حکمرانی دانشگاه و عوامل زمینه ای بستری مناسب برای آفرینش رویکرد مشاوره حرفه ای در دانشگاه ایجاد نماید.
Alternative pathways of change in professional services firms: The case of management consulting.