خلاصة:
مستندهایی که درباره دفاع مقدس تولید شده، دارای مشخصههایی است که آن را از مستندهای دیگر متفاوت میکند. این مشخصه نمایش شخصیتهایی انسانی است که هر روز در زندگی عادی و روزمره افراد مشاهده میشود. آنها، همانند قهرمانان فیلمهای غربی دارای مهارتهای جنگی نیستند و این شاخصترین ویژگی «مستند دفاع مقدس» بهشمار میآید. تمرکز مقاله حاضر، روی همین ویژگی دفاع مقدس خواهد بود. در این مقاله توصیفی و تحلیلی، تلاش میشود با مطالعه موردی فیلمهای مستند حوزه دفاع مقدس به هدف خود نائل شود. جنگ تحمیلی به موازات زندگی مردم، در مستندها و فیلمهای سینمایی انعکاس یافت. در واقع، فیلم مستند برداشت هنرمند از جنگ بود. نتایج نشان میدهد، مستندسازان تلاش میکنند با تاکید بر ویژگیها، عادی بودن افرادی که در جنگ شرکت نمودهاند، نشان دهند. همچنین، به رویکرد تحمیلی و دفاعی دفاع مقدس تاکید کنند. تمرکز بیشتر بر دفاعی بودن جنگ تحمیلی، شرکت در جنگ را به یک وظیفه انسانی و شرعی تبدیل مینماید. کلیه فیلمهایی که درباره جنگ ساخته شدهاند، دارای جلوههای تبلیغی هستند. از سوی دیگر، رسالتی که آوینی و پیروان سبکی او در انعکاس حضور رزمندگان در جبهههای نبرد قائل هستند، فیلمسازی را با کار انبیاء و اولیای خدا همسان میدانند؛ ازاینرو، انسان تصویر شده، با انسان فلسفهزده غربی متفاوت است.
Documents made about sacred defense have characteristics that set it apart from other documentaries. It is characteristic of displaying the human characters that we see every day in our daily lives. Like the heroes of Western films, they do not have unparalleled combat skills. It is through this that the most prominent aspect of the "sacred defense documentary" are the characters and the warriors present. The focus of this article will be on this sacred defense feature. The method of this article is descriptive and analytical and attempts to achieve its goal by studying case studies of documentaries, including the documentaries of martyr Avini, until a film from the early nineties on sacred defense. The results show that the documentarians strive to emphasize the same characteristic of ordinary people who participated in the war with different jobs and positions, in addition to emphasizing and encouraging participation in the war, as well as being coercive and defensive. Emphasize the sacred defense. Focusing more on being defensive of war makes participation in war a humane, patriotic and religious task. On the other hand, the mission that Avini himself and his stylistic followers reflect on the presence of warriors on the battlefield considers his filmmaking to be in line with the work of the prophets and divinities. The pictured man is also, of course, different from that of the human being, and of Westernized philosophy.
ملخص الجهاز:
1 مقالۀ ترویجی انسان در فیلم های مستند دفاع مقدس حمید دهقان پور٢؛ محمد شهبازی 3* مستندهایی که دربارٔە دفاع مقدس تولید شده ، دارای مشخصه هایی است که آن را از مستندهای دیگر متفاوت میکند.
در این مقالۀ توصیفی و تحلیلی، تلاش میشود با مطالعۀ موردی فیلم های مستند حوزٔە دفاع مقدس به هدف خود نائل شود.
از سوی دیگر، رسالتی که آوینی و پیروان سبکی او در انعکاس حضور رزمندگان در جبهه های نبرد قائل هستند، فیلم سازی را با کار انبیاء و اولیای خدا همسان میدانند؛ ازاین رو، انسان تصویر شده ، با انسان فلسفه زدٔە غربی متفاوت است .
آوینی ، تفاوت و تمایز دفاع مقدس با سایر جنگ ها را «ایمان » و «حضور بسیجی امت مسلمان » میداند و تلاش میکند این دو وجه را در فیلم های خود نمایش دهد.
در مقدمۀ کتاب چنین نگاشته شده است : «این اولین کتاب ، از مجموعه ای اسSت AGکMه ORنشNOر واحه قصد دارد براساس دسته بندی موضوعی دیدگاه های سیدمرتضی آوینی دربارٔە مسائل مختلف حوزٔە فرهنگ و هنر منتشر کند؛ ازاین رو، ضرورت تدوین چنین کتاب هایی حس میشود که بسیاری از مخاطبان ، در آثار آن شهید، ممکن است امکان مراجعه به مجموعۀ نوشته های ایشان را نداشته باشند».
کتاب بر «ستیغ جبال فتح » مجموعۀ یادداشت هایی دربارٔە فیلم های مستند شهید آوینی است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) چارچوب نظری شهید آوینی، تنها مستندساز دفاع مقدس است که افزون بر ساخت فیلم ، به نظریه پردازی مستندسازی جنگ پرداخته است .