ملخص الجهاز:
"این امر باعث شد که دو حالت اصلی مبارزه و نیایش،که از روح موسیقی ردیف در نوازنده متجلی شده و با قرارگرفتن ساز بر روی سینه(به شیوۀ قدما)به بینندهالقا میشد،از بین برود،انگار که سلحشوری اسلحۀ خودرا بر زمین گذاشته و دست از مبارزه برداشته است.
حتی از تکنیک سازهایدیگر مانند ماندولین و گیتار و سیتار و غیره نیز استفادهمیشود!جالب اینکه هنگامی که ساز بر روی سینه قرارمیگیرد دیگر نمیتوان با شیوههای متداول نوازندگی بهراحتی به اجرای موسیقی پرداخت،در حالی که اجرایدرست موسیقی ردیف با این شیوه راحتتر و عملیتر بهنظر میرسد.
به طوری که اززمان مرتضیخان نیداود به بعد این«شیوه»رایج شد وحتی امروزه،اشخاصی در سهتار روی سیم بم«ریز»مینوازند!(2) ب)فواصل:دومین محور موسیقی سنتی ایران فواصلاست که از نظر علمی در کتب دانشمندانی چون فارابی-ابنسینا و صفیالدین و غیره دربارۀ آن بحث شده اما ازلحاظ عملی میتوان گفت در مواقعی که نوازنده قصداجرای فواصل تحریف شده در دستگاههای همایون،چهارگاه،اصفهان و راکها و را دارد دچار اشکالاتیمیشود.
از جمله ساختن سازهائی با دستۀ بلندتر از معمول(بهشکل افزایش طول دسته به طرف نقاره)برای اضافه کردنبه«وسعت»ساز،یا ساختن پردهها(دستان)ی فلزی برایثابت کردن پردهها به تقلید از سازهای غربی همچونگیتار و ماندولین و از این قبیل،و بست پردههای اضافهبر اساس گام بیست و چهار ربع پرده مساوی و دیگر تحریفهاکه هنگام عمل،بسیاری از آنها غیر قابل تثبیت بوده وعملا دچار اشکال فراوان شده است.
با این وضع میتوان مشاهده کرد کهتحریف در ساختمان تار با تحریف در نوع موسیقی ردیفآغاز شده است."