خلاصة:
در این متن تلاش شده است، براساس ساختار تعیینشده و مشخص قبلی، به تحلیل و تفسیر شکلی و محتوایی کتاب راهنمایی بر ادبیات و فیلم بپردازیم. روش در این نوشتار توصیفی ـ تحلیلی است و با مراجعه به فصول مختلف کتاب و مقالات موجود در آن چگونگی شکلگیری اهداف موردنظر نویسنده (نویسندگان) را موردبررسی قرار میدهیم. در جریان بررسی کتاب درمییابیم که این کتاب درادامه سه کتاب تهیه شده است که هریک به مبانی نظری سینما و ارتباط سینما با دیگر هنرها و تاثیر آنها در سینما میپردازد. در این راه، نویسنده با گردآوری مقالات مختلف از نویسندگان گوناگون به نقش اقتباسهای ادبی در سینما میپردازد. ساختار شکلی کتاب خوب است و مقالات مختلف براساس ترتیب سالهای ساخت آثاری که درمورد آنها صحبت شده است دستهبندی شدهاند.
ملخص الجهاز:
فصل های مختلـف ایـن کتـاب کـه ٢٢ فصـل هسـتند درحقیقـت هریـک مقـالاتی از نویسندگان مختلف درمورد اقتباس ها و رویکردهای ادبی در سینما هستند که برخی از آن ها را گردآورندٔە این کتاب از زبان دیگر به انگلیسی برگردانده است .
١. ٥ دربارٔە فصل ها کتاب عملاً فصل بندی مشخصی براساس قواعد فصل بندی ندارد، بلکه هـر مقالـه بـه یـک فصل تبدیل شده است ؛ رویکردی که به نظر می رسد در ترجمۀ فارسی به این شیوه انتخاب شده باشد و عنوان فصل برای هر مقاله در نظر گرفتـه شـده اسـت کـه البتـه ایـن مسـئله ، باتوجه به رویکردهای ترجمۀ آثار سینمایی در این سال ها، رویکردی تکرارشده است ؛ زیـرا در ساختار فصل بندی کلاسیک ، تفاوت موضوع و حتی مطالب ذکرشده لزوم تخصیص هر فصل را مشخص خواهند کرد.
استم هم با محورقراردادن این مسئله اقدام به گردآوری مقالات از نویسـندگان مختلـف با تأکید بر جایگاه انکارناپذیر ادبیات در سینما کرده است ؛ جایگاهی کـه بـه شـناخته شـدن سینما، به عنوان هنری مستقل (اما با تکیه بر هنرهای دیگر)، کمـک شـایانی کـرده اسـت و باعث علاقه مندشدن افراد مختلف با سلایق گوناگون و هم چنین گرایش اندیشمندان دیگـر رشته ها به بررسی آثار سینمایی شده است .
٥. ٥ رویکرد کلی باتوجه به کمبود جدی منابع و کتاب درزمینۀ ادبیات سینمایی و هم چنـین رابطـۀ ادبیـات و سینما، به عنوان یکی از مهم ترین پایه های هنر سینما و به ویژه فیلم نامـه نویسـی ، ایـن کتـاب می تواند در این زمینه به خوبی عمل کند.