خلاصة:
هدف از این پژوهش، بررسی ویژگیهای روانسنجی و استانداردسازی پرسشنامه PSWQ-C در نمونهای از کودکان و نوجوانان 8 تا 18 سال بود. نمونه آماری این مطالعه را 1100 نفر (581 دختر و 519 پسر) تشکیل دادند. نمونه پژوهش حاضر شامل 500 کودک 8 تا 12 ساله (286 دختر و 214 پسر) در مقطع دبستان، 300 نوجوان 13 تا 15 ساله (150 دختر و 150 پسر)، در مقطع دوره اول متوسطه و 300 نوجوان 16 تا 18 ساله (145 دختر و 155 پسر) در دوره دوم متوسطه است. ابتدا پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا کودک و نوجوان (PSWQ-C) به زبان فارسی ترجمه گردید، سپس به زبان انگلیسی برگردانده شد. پس از رفع مشکلات زبانشناسی سوالات، برای اطمینان از صحت ترجمه آن بهصورت آزمایشی روی 100 نفر از دانشآموزان (50 دختر و 50 پسر) اجرا گردید. پس از تصحیح و تایید ترجمه، این پرسشنامه بر روی 1100 دانشآموز (581 دختر و 519 پسر) در شهر تهران اجرا شد. نتایج این مطالعه بهترین برازش را برای مدل تکعاملی در بین کودکان 8 تا 12 ساله و نوجوانان 13 تا 18 ساله نشان داد. این نتایج حاکی از روایی سازه مناسب این پرسشنامه در جمعیت ایرانی است. آلفایکرونباخ برای مدل تکعاملی کودکان برابر با 85/ 0 و برای نوجوانان نیز برابر با 86/ 0 بهدست آمد.
ملخص الجهاز:
هنجاريابي و بررسي ويژگي هاي روان سنجي پرسشنامه نگراني (PSWQ-C) در کودکان و نوجوانان ٨ تا ١٨ ساله Psychometric Properties and the Standardization of the Penn State Worry Questionnaire in 8–18-Year-Old Children and Adolescent مريم مقدسين * Maryam Moghadasin فتانه ارجمند** Fathaneh Arjmand شهرام محمدخاني *** Shahram Mohammadkhani چکيده Abstract هدف از اين پژوهش ، بررسي ويژگي هاي روان سنجي و The purpose of this study was to evaluate theاستانداردسازي پرسشنامه PSWQ-C در نمونه اي از کودکان و psychometric properties and standardization ofنوجوانان ٨ تا ١٨ سال بود.
provide evidence of the construct validity of thePen State Worries Questionnaire in Iranian اين نتايج حاکي از روايي سازه مناسب اين پرسشنامه در جمعيت children and adolescents.
بنابراين ، در اين پژوهش سعي بر آن شد که ويژگي هاي روان سنجي نسخه فارسي پرسشنامه نگراني پنسيلوانيا در جمعيت کودکان و نوجوانان ايراني ارزيابي گردد.
ولي به دليل آن که در برخي از تحقيقات مربوط به بررسي ويژگي هاي روان سنجي پرسشنامه نگراني کودک و نوجوان پنسيلوانيا ساختار تک عاملي اين پرسشنامه از حمايت بيشتري برخوردار بود؛ بنابراين در پژوهش حاضر نيز سؤالات ٢، ٧ و ٩ از کل مقياس حذف شدند و سپس بر روي داده هاي تجربي تحليل عاملي اکتشافي مرتبه اول ساده به روش بيشينه درست نمايي (با فرض تعداد عوامل برابر با يک ، ١=Number of factor) انجام گرديد.
همچنين ، ضريب آلفاي کرونباخ مقياس کلي نگراني در اين پژوهش در کودکان ٠/٨٥ و در نوجوانان ٠/٨٦ به دست آمد که نشان دهنده همساني دروني مطلوب پرسشنامه است .