خلاصة:
مساله پژوهش حاضر، ریشه در «بحران هویت» جوامع در حال گذار دارد. بحران هویت، وضعیتی است که به دلیل تحولات ساختاری جامعه و عدم تحول نظام ارزشی و بالاخص ارزشهای هویتی جامعه، بوجود آمده است.
بنابر ویژگی فرآیندی و ارتباطی هویت، بازتعریف هویت جنسیتی میبایست توسط خود افراد صورت گیرد. در همین راستا، فضای مجازی به معنای عام و شبکه های اجتماعی مجازی به معنای خاص کلمه؛ فضای ارتباطی جدیدی برای انسانها بوجود آوردهاند، در ساحت نظر، عامل مهمی برای بازتعریف هویت جنسیتی بهشمار میآیند.
امروزه که فضای مجازی در جامعه فراگیر شده است، بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی در بازتعریف هویت جنسیتی مهم بنظر میرسد. بنابراین سوال اصلی پژوهش بررسی رابطه میان فضای مجازی (اینستاگرام) و بازتعریف هویت جنسیتی میباشد.
روش بررسی پژوهش، از نوع کمی و مشخصا پیمایش بوده و از پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. دادههای بدست آمده نشان از آن دارد میان مدت زمان عضویت در اینستاگرام، میزان استفاده از اینستاگرام و در نهایت، انگیزه و هدف استفاده از شبکه مذکور و بازتعریف هویت جنسیتی، رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد.
ملخص الجهاز:
داده های بدست آمده نشان از آن دارد میان مدت زمان عضویت در اینستاگرام ، میزان اسـتفاده از اینسـتاگرام و در نهایـت ، انگیـزه و هـدف استفاده از شبکه مذکور و بازتعریف هویت جنسیتی ، رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد.
همان طـور کـه آمـد، چـون هویـت خاصیتی فرآیندی و ارتباطی می باشد و در فرآیند کنش متقابل شـکل مـی گیـرد و بازتولیـد می شود، بنابراین ، از آن جایی که شبکه هـای اجتمـاعی مجـازی امکـان ارتبـاطی جدیـد و متفاوتی در اختیار انسان ها قرار داده است ، در ساحت نظر، باید استفاده از این شبکه ها منجر به بازتعریف هویت جنسیتی متناقض شده و بحران هویتی را رفع کند.
این پاسخ فرضی کلی این است که شبکه اجتماعی مجازی بنـابر ویژگـی هـای توضیح داده شده این امکان را برای افراد استفاده کننده فراهم مـی کنـد تـا آنهـا بتواننـد بـه بازتعریف هویت خود اقدام کرده و بحران هویتی بوجود آمده را برطرف نمایند.
از همـین رو برای نائل شدن به این مهم ، پژوهشگر با مطالعه و بررسی پژوهش های پیشـین صـورت گرفته در باب موضوع مورد نظر، تلاش نموده است تا مهم ترین عناصر در رابطه بـا شـبکه اجتماعی مجازی به عنوان متغیر مسـتقل پـژوهش را اسـتخراج نمایـد.
از آنجا که در این پژوهش به دنبال تبیـین رابطـه شـبکه اجتمـاعی مجـازی (مشخصـا اینستاگرام ) و بازتعریف هویت جنسیتی توسط زنان هستیم ، ابتدا می بایست شبکه اجتماعی مجازی را که متغیر مستقل پـژوهش مـی باشـد را عملیـاتی سـاخته و در غالـب سـوالاتی مشخص در پرسشنامه جای دهیم .