خلاصة:
ﻋﻠﯿﺮﻏﻢ ﮔﺬﺷﺖ ﺑﯿﺶ ﺳﻪ دﻫﻪ از ﭘﯿﺮوزی اﻧﻘﻼب ﺑـﺎوﺟﻮد ﭘ ﯿﺸـﺮﻓﺖ ﻫـﺎ ی ﻣﺨﺘﻠـﻒ در ﻋﺮﺻـﻪ ﻫـﺎ ی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن وﻟﯽ در ﺣﻮزه اراﺋﻪ ﻣﺪل راﻫﺒﺮدی رﻫﺒﺮی وﻻﯾﺖ ﻓﻘﯿﻪ ﻋﻤﻠﮑـﺮد درﺧـﻮر ﺗـﻮﺟﻬ ﯽ ﻣﺸـﺎﻫﺪه ﻧﻤﯽ ﺷﻮد. اﯾﻦ ﺿﻌﻒ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺑﻮدن ﮐﺎراﯾﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮدﻫﺎ، ﻓﻘـﺪان رو ﯾﮑـﺮد ﻣﻨﺎﺳـﺐ و ورود اﻓـﺮاد ﻏﯿﺮﻣﺘﺨﺼﺺ در اﯾﻦ ﺣﻮزه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ درﺻﺪد آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺪل راﻫﺒﺮدی رﻫﺒـﺮ ی وﻻﯾـ ﺖ ﻣﻄﻠﻘﻪ ﻓﻘﯿﻪ را ﺑﺎ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ دﮐﺘﺮﯾﻦ،
اﻫﺪاف و ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎی اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﯽ( رﺣﻤﺖ اﷲ ﻋﻠﯿﻪ )و ﻣﻘﺎم ﻣﻌﻈﻢ رﻫﺒﺮی، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﺤﻘﯿﻖ داده ﺑﻨﯿﺎد اراﺋﻪ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﻣﺪل راﻫﺒﺮدی رﻫﺒﺮی وﻻﯾﺖ ﻣﻄﻠﻘﻪ ﻓﻘﯿﻪ ﺑـﺮ اﺳﺎس رﻫﺒﺮی ﻫﺎی اﻣﺎﻣﯿﻦ اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑـﺮ ﺳـﻪ ﻣﺤـﻮر دﮐﺘـﺮ ﯾﻦ، اﻫـﺪاف و ﺳﯿﺎﺳـﺖ ﻫـﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ اﻗﺪاﻣﯽ در ﺟﻬﺖ رﻓﻊ و اﺻﻼح دﻏﺪﻏﻪ ﻫﺎ و ﮐﻤﺒﻮدﻫـﺎ در ا ﯾـ ﻦ ﺣـﻮزه ﺑﺎﺷـﺪ . از ﯾﺎﻓﺘـﻪ ﻫـﺎ ی ﺗﺤﻘﯿﻖ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﮔﻔﺘﻤﺎن اﻟﻬﯽ ﺣﻀﺮت اﻣﺎم) رﺣﻤﺖ اﷲ ﻋﻠﯿـﻪ (و ﻣﻘـﺎم ﻣﻌﻈـﻢ رﻫﺒـﺮ ی در ﺣـﻮزه رﻫﺒﺮی، رﯾﺸﻪ در آﻣﻮزه ﻫﺎ و ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻣﻌﺮﻓﺘﯽ اﻧﺒﯿﺎ و اوﻟﯿﺎء ﺳﻠﻒ دارد و اﺳﺎس آن را ﻣﯽ ﺗﻮان در ﺗﻮﺣﯿﺪ ﻣﺤﻮری، آﺧﺮت ﮔﺮاﯾﯽ و اﺻﻞ ﻋﺪاﻟﺖ داﻧﺴﺖ. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ در ﺣﻮزه دﮐﺘﺮﯾﻦ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﭼﻮن: ﺗﻮﺣﯿﺪ ﻣﺤﻮری، ﻋﺪاﻟﺖ ﮔﺮاﯾـﯽ، آﺧـﺮت -ﮔﺮاﯾـ ﺟﺎﻣﻊ ﻧﮕﺮی اﺳﻼم،.... و در ﻋﺮﺻﻪ اﻫﺪاف ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﭼﻮن: رﺳـﺎﻧﺪن ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﺑـﻪ ﺳـﻌﺎدت و ﮐﻤـﺎل، ﺣﺮﮐﺖ ﻧﻈﺎم در ﺟﻬﺖ اﻟﮕﻮی ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻋﻠﻮی، اﻗﺎﻣﻪ ﻋﺪل، اﺻـﻞ ﺗﺮ ﺑﯿـ ﺖ و ﻓﻀـ ﯿﻠﺖ، و... در ﻣﺤـﻮر ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺤﻮری، ﻧﻔﯽ ﺳﮑﻮﻻرﯾﺴﻢ، ﺿﺮورت ﺑﺮﺧـﻮردار ی ﻓﻘﯿـ ﻪ از ﺑﯿـﻨﺶ سیاﺳﯽ-اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻗﺪرت ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻣﺼﻠﺤﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻣﺮدم ﺳﺎﻻری دﯾﻨﯽ و..... اﺳﺘﺨﺮاج ﮔﺮدﯾﺪ.
ملخص الجهاز:
اين پژوهش درصدد آن است که مدل راهبردي رهبـري ولايـت مطلقه فقيه را با تأکيد بر دکترين ، اهداف و سياست هاي امام خميني (رحمت الله عليه ) و مقام معظم رهبري ، با استفاده از روش تحقيق داده بنياد ارائه نمايد مدل راهبردي رهبري ولايت مطلقه فقيه بـر اساس رهبري هاي امامين انقلاب اسلامي با تأکيد بـر سـه محـور دکتـرين ، اهـداف و سياسـت هـا، مي تواند اقدامي در جهت رفع و اصلاح دغدغه ها و کمبودهـا در ايـن حـوزه باشـد.
دو صفت براي والي ضروري است صفاتي که اساس حکومـت قـانوني اسـت و امکـان نـدارد تحقق چنين حکومتي جز به واسطه چنين صفاتي که عبارت اند از: ١- علم به قانون ٢- عدالت و اما ويژگي کفايت يعني شايستگي و قدرت اداره جامعه جزء ويژگي علم محسوب مـي گـردد البتـه بـا تلقي حوزه ي وسيع تري از علم و شکي نيست در ضرورت وجود کفايت در حـاکم و يـا مـي تـوان ويژگي کفايت را به عنوان شرط سوم از شروط اساسي حاکم نام » (امام خميني، بي تا: ٤٦٤) ٨- اختيارات الهي ولي فقيه امام (رحمت الله عليه ) در پاسخ به اين سؤال که آيا حاکم و ولـي فقيـه ولايـت تصـرّف در امـوال و انفس به طور کل و مطلق دارد؟ مي فرمايد: هر جا که مصلحت اسلام و نظام اقتضاء کند، حقّ اعمال ولايت دارد..