خلاصة:
مقاله حاضر، براساس پژوهشی با عنوان نقش فاوا در ارتقاء سطح بینش اجتماعی دانش آموزان متوسطه اول
تهیه شده است. مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به
پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. در سال های اخیر رویکردهای جدید آموزشی توانسته اند شیوه های کسب علوم و فناوری اطلاعات و مهارت های لازم برای زندگی در یک دنیای فناورانه را متحول سازند.
اولویت اصلی این رویکردها به کارگیری «یادگیری فعال» به جای «یادگیری انفعالی» است. چرا که
یادگیری فعال موجبات رشد دانش، مهارت و نگرش های نوین را فراهم می سازد. همچنین، فراگیرندگان را
در فرایند یاددهی-یادگیری فعال میسازد و آنان را به درگیرشدن، پژوهش و حل مسئله، و به دنبال آن،
زمینه های نوآوری، خلاقیت و تفکر انتقادی فرامیخواند. ظهور پدیده فناوری اطلاعات و ارتباطات در
حوزه های گوناگون فنی، صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و علوم تربیتی در دهه آخر قرن بیستم، تحولات
عظیمی را در فرایندهای مختلف موجب شده است. شاید یکی از عمیق ترین آثار این پدیده در حوزه علوم
تربیتی، در بعد چگونگی آموزش باشد. فناوری اطلاعات و ارتباطات با حذف فواصل مکانی و
محدودیتهای زمانی ارتباط بین بازیگران صحنه آموزش را از محیط محدود فیزیکی کلاس و آموزشگاه
به تمام طول شبانه روز و تمام مکانها توسعه داده است.
ملخص الجهاز:
سرانجام ، منطق سوم کاربست فاوا در آموزش علوم اجتماعي، تسهيل و حمايت از فرايندها و برنامه هاي ياددهي - يادگيري است (٢٠٠٥:٨٦ ,Newhouse) البته مواردي مانند افزايش انعطاف پذيري در فعاليت هاي اجتماعي با توجه به از ميان برداشتن محدوديت زماني و مکاني، پاسخ دادن به نياز دانش آموزان براي فعاليت هاي آموزشي به صورت الکترونيکي و ايجاد زمينه هاي جديد براي خلاقيت در فعاليت هاي آموزشي، از ديگر دلايل انتخاب و کاربست فناوري اطلاعات و ارتباطات در فرايند ياددهي-يادگيري بينش اجتماعي دانش آموزان محسوب ميشوند (١٢٤ :٢٠١٣ ,Loveless &Ellis ).
(بيكر نيل ٢٠٠٣،٢) رويكردهاي كاربست فاوا در فرايند بينش اجتماعي دانش آموزان وجود روشهاي آموزشي مختلف در كشور كه به علت متفاوت بودن امكانات آموزشي، تفاوت عملكرد مدرسههاي دولتي و غيردولتي، و نيز تفاوت عملكرد معلمان ايجاد شدهاند، ايجاب ميكند تا با انتخاب بهترين شرايط و ضوابط و نيز رويكردهايي با بيشترين بهرهوري آموزشي، آنها را در چارچوب الگوهايي به ساير مراكز آموزشي تعميم داد تا ميزان كارايي مدرسههاي ضعيف نيز بهبود يابد (نوروزي و همكاران، ١٣٨٧ در رويكردهاي نوين آموزش علوم اجتماعي، همه دانشآموزان با هر سليقه و علاقه اي، با هر سطح علمي و نيز با هر ضريب هوشي جاي دارند و با توجه به ميزان علاقه و توانايي خود، با روش هاي متفاوتي، رشد تحصيلي را كسب ميكنند.
بنابراين با استفاده از فاوا در بينش اجتماعي دانش آموزان بايد بين حيطه هاي يادگيري مورد توجه تعادل ايجاد کرد (حاج حسني، ١٣٩٢: ٢٣).