خلاصة:
مقاله حاضر، براساس پژوهشی با عنوان مدیریت در برنامه درسی تهیه شده است. مطالعه حاضر از نوع
توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. در
جوامع بدوی، مجموعه میراث فرهنگی بسیار اندک بوده و سطح دانش و مهارت ها آن چنان وسیع نبود، در
نتیجه نیازی به نظام آموزشی منسجم با سبک برنامه خاص احساس نمیشد. آموزش، بیشتر از طریق
خانواده ها انجام میشد و جنبه غیررسمی داشت. با گذشت زمان در کشورهای مختلف، نظام های آموزشی
رسمی با ساختار بسیار منظم و برنامه ریزی شده، شکل گرفت. در ایران با وجود تاریخ و تمدن کهن،
سیستم آموزشی در طول تاریخ دچار تحول گردیده و تحولات بسیار وسیعی در مقاطع مختلف رخ داده
است. آموزش ابتدایی، به عنوان اولین مرحله آموزش همگانی مطرح است؛ البته آموزش پیش دبستانی به
علت کمبود امکانات، همگانی نمی باشد. از آنجا که برخی از خانواده ها، از امکانات کافی مادی و فرهنگی
برای آموزش محروم می باشند، آموزش ابتدا مرحله در ساختار نظامی موجب کاهش نابرابری های فرهنگی
می گردد. آموزش ابتدایی، کودکان را برای مقاطع بالاتر آماده می کند و چنانچه از نظر کمی و کیفی در
سطح بالاتری ارائه شود، افت تحصیلی و ترک تحصیل در مقاطع بعدی، کمتر میشود. اگر آموزش
ابتدایی در سطح گستردهای صورت بگیرد و اکثریت یا تمام کودکان واجب التعلم را تحت پوشش قرار
بدهد، می تواند، بی سوادی را در کشور ریشه کن کند.
ملخص الجهاز:
برخي از اين تعاريف عبارتند از: ــ هنر انجام دادن کارها بوسيله ي ديگران (سرمد، زهره ؛ بازرگان ، عباس و حجازي، الهه ، ١٣٧٩) ــ فراگرد برنامه ريزي، سازماندهي، رهبري و نظارت کار اعضاي سازمان و استفاده از همه ي منابع موجود سازماني براي تحقق هدف هاي مورد نظر سازمان (بيابانگرد، اسماعيل و نعمتي، اسماعيل ، ١٣٩٢) ــ مديريت فعاليتي است منظم در جهت تحقق هدف هاي معين که از طريق انجام روابط ميان منابع موجود و انجام دادن کار با مشارکت افراد ديگر و شرکت فعال در تصميم گيري صورت گيرد (رئوف ، علي ١٣٩١).
به نظر اين گروه "ايده ها"، نظرات وتفکرات درباره آموزش و پرورش و برنامه ريزي درسي تحت تأثير ايده ها واستراتژيهاي "حکومت ها" قرار ميگيرند تعيين هدف ها، منابع ، محتوا، روش ها و فرايندهاي آموزشي و پرورشي تحت نظارت و کنترل آنها انجام ميگيرد.
(چندين پژوهش در اين خصوص انجام شده که اين فاصله را تاييد ميکنند از جمله حاجي تبار، ١٣٩٢؛ حيدري، ١٣٨٩؛ احودي، ١٣٨٨ شعباني ١٣٨٧؛ مفتخر، ١٣٨٦؛ اخلاقي، ١٣٨٣، مهربان ، ١٣٩٧) گستره ي نظارت مديران مدارس مديران مدارس از جهات مختلفي بايد برکار سازمان و نيروهاي آموزشي نيز نظارت داشته باشند، از جمله ميزان دستيابي به اهداف آموزشي، نظارت بر توان تخصصي معلمان ، روش هاي تدريس ، روابط با دانش آموزان ، حدود رضايت شغلي معلمان ، ميزان انگيزش دانش آموزان ، نظارت مؤفق و ثمربخش نياز به کسب اطلاعات ضروري است (گيبسون ، مارسي، ١٣٩٥، مترجم : امير رشيدي نيک ).