خلاصة:
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه و تمرینهای عملی عصبروانشناختی بر بهبود حافظه کاری و توجه پیوسته دانشآموزان نارساخوان بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون چندگروهی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص از نوع نارساخوانی شهرهای آمل و محمودآباد در سال تحصیلی 98- 1397 بودند که به مراکز اختلال یادگیری ارجاع داده شده بودند. تعداد 45 نفر به روش نمونهگیری در دسترس و با آزمون های تشخیصی هوش ریون و آزمون خواندن و نارساخوانی نما انتخاب شدند و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه قرار گرفتند. گروههای آزمایشی به مدت 14 جلسه تحت مداخله قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون از نسخه رایانهای آزمون حافظه کاری ان- بک و آزمون عملکرد پیوسته استفاده شد. دادهها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی رایانهای بر روی میزان پاسخهای صحیح در توجه پیوسته و میزان پاسخهای صحیح و زمان واکنش در حافظه کاری اثربخشی بیشتری (05/ 0 >P ) نسبت به روش تمرینهای عملی دارد. این نتایج بیان میکنند که توانبخشی شناختی به کمک رایانه با جذابیتهای بصری و صوتی و ایجاد فرصت های متناسب با سطح پیشرفت کودک، میتواند شرایط مناسبتری را برای بهبود نقایص کارکردهای عالی ذهن افراد مبتلا به اختلال یادگیری خواندن فراهم کند.
ملخص الجهاز:
Kossowski, Chyl, Kacprzak, Bogorodzki, & Jednoróg 5.
Roid, Tipish, Pamplin, & Master 7.
Kearns, Hancock, Hoeft, Pugh, & Frost 2.
در زمینه اثربخشی روش توانبخشی رایانه ای، پژوهش های بسیاری تاثیر این روش بر روی حافظه کاری و توجه پیوسته را نشان داده اند (افشاری و رضایی، ١٣٩٨؛ بیرامی، موحدی، عبدیان و اسماعیلی، ١٣٩٧؛ شکوهییکتا، لطفی، رستمی، ارجمندنیا، معتمد و شریفی، ١٣٩٣).
پژوهش هایی که در زمینه عملکردهای اجرایی مختلف انجام شده است نشان میدهد که روش های مداخله ای عملی تمرین های عصب - روان شناختی نیز میتواند موجب بهبود توجه ، حافظه کاری و کارکردهای اجرایی شود(یارمحمدیان ، قمرانی، سیفی و ارفع ، ١٣٩٤؛ زیدآبادی، ملک پور، فرامرزی، چوپان زیده و تقی پور جوان ، ١٣٩٢؛ مریسون و چین ٣، ٢٠١١).
Smith-Spark, Henry, Messer, Edvardsdottir, & Ziecik 2.
لذا هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توان بخشی شناختی مبتنی بر رایانه و تمرین های عملی عصب روان شناختی بر حافظه کاری و توجه پیوسته دانش آموزان نارساخوان بود.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش توان بخشی شناختی-رایانه ای با تمرین های عملی عصب روان شناختی بر روی عملکرد حافظه کاری و توجه پیوسته کودکان نارساخوان انجام شد.
اما میتوان گفت یافته حاضر همسو با پژوهش حسین خانزاده ، لطیف زنجانی و طاهر (١٣٩٧) است که توان بخشی حافظه کاری به کمک رایانه را با روش چندحسی فرنالد بر بهبود کارکردهای اجرایی دانش آموزان نارساخوان مورد مقایسه قرار دادند.