خلاصة:
آسیب شنوایی تمام جنبههای زندگی فرد را تحت تاثیر قرار میدهد در حالی که استفاده از برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه با نتایج موثری همراه است. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر کارکردهای اجرایی و تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان با آسیب شنوایی بود. این پژوهش، یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه شاهد بود. در این پژوهش 26 دختر با آسیب شنوایی که به روش در دسترس از مدارس شهر اصفهان انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. آزمودنیها به دو گروه 13 نفری آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه را در 10 جلسه دریافت کردند، در حالی که به گروه شاهد این آموزش ارائه نشد. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه توانایی شناختی نجاتی (1392) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2006) بود. دادهها با استفاده از نسخه 24 نرم افزار SPSS تحلیل شد. نتایج نشان داد که برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر کارکردهای اجرایی و تنظیم شناختی هیجان آزمودنیها تاثیر معناداری داشت (p<0/001). بر اساس یافتهها، برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه، کارکردهای اجرایی و تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان با آسیب شنوایی را بهبود بخشید. بنابراین، میتوان از این برنامه بهمنظور بهبود کارکردهای اجرایی و تنظیم شناختی هیجان چنین دانشآموزانی بهره برد و برنامهریزی برای استفاده از برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه برای آنها اهمیت ویژهای دارد.
ملخص الجهاز:
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر کارکردهای اجرایی و تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان با آسیب شنوایی بود.
Beer, Kronenberger, Castellanos, Colson, Henning & Pisoni 4.
Kronenberger, Pisoni, Shirley, Henning & Colson 6.
Serafini, Gonda, Pompili, Rihmer, Amore & Engel-Yeger 4.
Dagenais, Rouleau, Tremblay, Demers, Roger & Jobin 6.
Pérez-Martín, González-Platas, Eguíadel Rio, Croissier-Elías & Jiménez Sosa 7.
Lawrence, Jayakody, Henshaw, Ferguson, Eikelboom & Loftus 3.
Kanellopoulos Andersson, Zeller, Tamnes, Fjell, Walhovd & et al.
از آن جایی که حافظه هم بخشی از تواناییهای شناختی است و یکی از شاخص های هوش محسوب میشود (جلیل آبکنار، افروز، ارجمندنیا و غباریبنا، ١٣٩٧)، به نظر میرسد با اجرای برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه ، تغییرات مطلوبی در کارکردهای اجرایی و تنظیم شناختی هیجان این افراد ایجاد شود.
بنابراین ، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر کارکردهای اجرایی و تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان با آسیب شنوایی بود.
اولین یافته این پژوهش بیانگر آن بود که آموزش برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه منجر به بهبود کارکردهای اجرایی دانش آموزان با آسیب شنوایی شد.
دومین یافته این پژوهش بیانگر آن بود که آموزش برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه منجر به بهبود تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان با آسیب شنوایی شد.
Pilot study of an online cognitive rehabilitation program for executive function skills in children with cancer-related brain injury.