خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف نیازسنجی آموزش زیست محیطی والدین کودکان بیش فعال در حوزه شناختی و پیشنهاد دورههای آموزشی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. برای نیازسنجی آموزش از مدل استقرایی کافمن استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق را تمامی والدین کودکان بیشفعال مراجعه کننده به درمانگاه امام رضا (ع) و بیمارستان حافظ شیراز در سال 95 با حجم 140 نفر میباشد. روش نمونهگیری از نوع در دسترس و با توجه به جدول کرجسی و مورگان، تعداد 103 نفر از والدین به عنوان نمونه انتخاب گردید. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته 20 سوالی بهره گرفته شد. روایی ابزار توسط اساتید علوم تربیتی و روانشناسی تایید گردید و پایایی ابزار نیز با ضریب آلفای کرونباخ 91/0 به دست آمد. دادههای جمعآوری شده با نرم افزار spss. vs. 22، شاخصهای میانگین، انحراف استاندارد و آزمونهای یومان ویتنی و اسییرمن تحلیل شد. نتایج نشان داد که والدین بیشترین نیاز را به آشنایی با مضرات استفاده از سیگار، قلیان یا انواع مواد مخدر در مکان زندگی کودک (06/1±83/1) و کمترین نیاز را به آشنایی با انتخاب درست مدرسه و محیط آموزشی کودک بیش فعال خود دارند (75/0±47/0). همچنین نتایج نشان داد، بین نیازهای آموزشی والدین و سطح سواد آنان، رابطه معنیدار وجود ندارد و بین نیازهای آموزشی والدین دارای کودک بیش فعال دختر و پسر تفاوت معنیدار وجود ندارد. با توجه به نیازهای شناسایی شده، لزوم ارائه دورههای آموزشی درک شده و بایستی در این زمینه برنامهریزی لازم صورت گیرد.
The purpose of this study was Training Needs Assessment of environmental education for parents of hyperactive children in the cognitive fild and offering training courses. The method of research is descriptive-correlation. Kaufman inductive model was used to assess educational needs. The study population included all parents of hyperactive children referred to Imam Reza and Hafizhospitals in 95 year with a capacity of 140 people was formed. Sampling method was available and according tokeregci-Morgan table, 103 parents were selected. For date collected used a self-made questionnaire with 20 item. Validity of tools confirmed by educational scienses and psychology and reliability of tools by Cronbach's alpha coefficient was 0/91. Data collected by the Software spss.vs.22, Mean, standard deviation and Man Whitney U and Spirmantests were analyzed.The results showed that parents most need to be familiar with the hazards of smoking, tobacco or drugs in place of the child's life (1/06 ±1/83) and the least need to know to choose the right school and the education of children hyperactive have (0/75 ± 0/47). Also the results showed that between the educational needs of parents and their literacy level, there is no significant relationship and statistically there is no significant difference, from environmental education needs, between the parents, of hyperactive girl, and parents of hyperactive boy. According to the identified needs and perceived need for training courses, planning needs to be done in this area.
ملخص الجهاز:
جدول ١- اولویت بندی نیازهای آموزشی والدین دارای کودکان بیش فعال در حیطه زیست محیطی در مدل استقرایی کافمن (رجوع شود به تصویر صفحه) همانطور که در جدول ١ آمده است بیشترین شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب نیاز آموزش زیستمحیطی والدین کودکان بیشفعال به "آشنایی با مضرات استفاده از سیگار، قلیان یا انواع مواد مخدر در خانه یا مکانی که کودک در آن قرار دارد )١/٠٦±١/٨٣(" و پس از آن به "آشنایی با مضرات استفاده مکرر از غذاهای آماده )فست فودی( در منزل و خارج از منزل )٠/٩٩±١/٧٨(" و کمترین شکاف به "آشنایی با انتخاب درست یا نادرست مدرسه و محیط آموزشی )ازلحاظ تعداد افراد، مساحت کلس، نزدیکی و دوری مدرسه به محل زندگی( و همچنین سیستم آموزشی مناسب یا نامناسب مؤثر در رفتار کودکان بیشفعال خود )٠/٧٥±٠/٤٧(" و پس از آن به " آشنایی با مضرات استفاده نادرست و بیشازحد تلویزیون، تبلت، کامپیوتر، موبایل، شبکههای مجازی و بهطورکلی فضای مجازی )واتس آپ، تلگرام و شبکههای ماهواره( )٩٢/±٠/٧٣("؛ است.
سئوال شماره دو: والدین کودکان پیش فعال در حوزه شناختی به کدامیک از آموزشهای زیست محیطی نیاز بیشتردارند؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) مدل استقرایی کافمن سئوال شماره سه : "چه رابطهای بین نیازهای آموزش زیستمحیطی والدین کودکان بیشفعال و سطح تحصیلت آنها وجود دارد؟" برای تجزیهوتحلیل سؤال مذکور در ابتدا نرمال بودن توزیع متغیرهای SنGیاAزRMآOمOوNزش زیستمحیطی با استفاده از آزمون آماری کولموگروف اسمیرنف تکنمونهای بررسی گردید.
The impact of family education in reducing behavioral problems in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD).