خلاصة:
پژوهش آمیخته حاضر با هدف شناسایی نشانگان کامیابی شغلی معلمان و ارزیابی وضع موجود آن در میان معلمان مدارس شهر خرمآباد انجام شده است. در بخش کیفی با کاربست روشهای نمونهگیری هدفمند و رویکرد گلوله برفی، 13 نفر از معلمان باتجربه، نمونه و مشهور که بنا بر گزارش والدین و مدیران میتوان آنها را کامیاب تلقی نمود، انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. با استفاده از روش تحلیل محتوا و کدگذاری مصاحبهها، 37 نشانگر در 3 بعد شناسایی شد. در بخش کمی این پژوهش با استفاده از نشانگرهای شناسایی شده پرسشنامهای با روایی محتوایی تأیید شده و پایایی مناسب (آلفای کرونباخ بالاتر از 7/.) تدوین شد و توسط 325 معلمی که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، تکمیل گردید. از طریق تحلیل عاملی اکتشافی 37 نشانگر شناساییشده در 3 بعد (ویژگیهای شخصی، عجین شدن با شغل و رضایت شغلی) طبقهبندی شد. در مرحله بعد همانطور که نتایج آزمون (T تک نمونهای) نشان داد، معلمان کامیابی شغلی معناداری را تجربه کردهاند و هر سه عامل کامیابی شغلی آنها متوسط به بالا ارزیابی شد. این پژوهش کامیابی شغلی معلمان را مورد بررسی قرار میدهد و متغیر و پرسشنامه کامیابی شغلی معلمان را به پژوهشگران علاقهمند پیشنهاد میکند. در پایان، در مورد یافتهها بحث شده است.
Abstract: the present mixed Research has been implemented with the aim of identifying indicators of thriving at work and evaluating the existent status of of khoramabad teachers. in qualitative section, by using purposeful and snow-ball sampling, some famous, experienced and excellent teachers, who according to parents' and administrators' report can be regarded as enjoying thriving at work, were selected and interviewed. 37 indicators and 10 dimensions were recognized by using content analysis and coding procedure of interviews. In the quantitative section of this Research, based on the identified indicators and dimensions a valid and reliable questionnaire was developed and completed by325 teachers. By exploratory factor analysis, 37 indicators were indentified and were classified into 3 factors (personality traits, work engagement and job satisfaction). In the next phase, as the results of one-sample t-test indicated teachers have meaningful experience of thriving at work and the three factors of thriving at work were evaluated at moderate to high among them.
ملخص الجهاز:
بر این اساس ، کامیابی یک مقیاس مهم برای سنجش اینکه افراد «چگونه کار میکنند»، «آیا آن ها در مسیر شغلی خود رشد و پیشرفت میکنند» و یا «آن ها میتوانید به سازگاری و رشد خود در محل کار کمک کنند» است (٢٠٠٨,Glynn &Dutton ).
دوم آن ها یک سری از منابع تجدیدپذیر را که صرف انجام رفتارهای کاری میشود را در حین کار تولید کرده که این به نوبه خود کامیابی شغلی افراد را افزایش میدهد (اسپریتزر و همکاران ، ٢٠٠٥).
در مدل مفهومی کامیابی شغلی، اسپریتزر و همکاران (٢٠٠٥) اذعان کرده اند که رفتارهای کاری از طریق ساختار اجتماعی محیط کار (ساختار تصمیم منعطف ، تسهیم اطلاعات وسیع و اعتماد و احترام متقابل ) و منابع اجتماعی تجدیدپذیر (دانش ، مفاهیم مثبت ، احساس و ارتباط ) فعال شده و رفتارهای کاری مقدمه کامیابی شغلی هستند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) در پاسخ به سؤال دوم پژوهش که به بررسی وضع موجود کامیابی شغلی معلمان مدارس شهرخرم آباد به تفکیک ابعاد شناسایی شده (ویژگیهای شخصیتی، عجین شدن با شغل و رضایت شغلی) میپردازد، از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شده است .
بر اساس نتایج حاصل از پژوهش ، کامیابی شغلی معلمان در بعد ویژگیهای شخصیتی معلم به ترتیب اهمیت مربوط به گویه های "فرد صبور و بردباری هستم "، "در تدریس فرد پرانرژی و سرحالی هستم "، "به تفاوت های دانش آموزان ازنظر هوش و انگیزه احترام میگذارم "، "مسائل و مشکلات خارج از مدرسه را به کلاس و تدریس انتقال نمیدهم "، "در تدریس با شور و شوق و اشتیاق هستم "، "با محیط اطرافم سازش دارم " بوده است .