خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین فرآوردههای لبنی مناطق روستایی شهرستان کرمانشاه انجام شده است. نمونه آماری این پژوهش شامل سه جامعه کارکنان کارخانه شیر بیستون، فروشندگان محصولات لبنی و گاوداریهای شهرستان کرمانشاه به تعداد 638 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان 240 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید. دادهها بهوسیله پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. روایی پرسشنامه را 3 نفر از متخصصین گروه توسعه روستایی دانشگاه ایلام تأیید کردند و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ با مقدار 847/0تعیین گردید. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون F یا تحلیل واریانس یکطرفه، ضریب همبستگی و رگرسیون با استفاده از نرمافزار spss20 استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که متغیرهای جریان اطلاعات و هماهنگی میان اعضای شبکه، بازاریابی و فروش، رضایت مشتری و حملونقل از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند. با استناد به نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به روش توأم (همزمان) و آزمون F متغیرهای جریان اطلاعات و هماهنگی، بازاریابی و فروش، رضایت مشتری و حملونقل تأثیر معناداری بر عملکرد زنجیره تأمین دارند درحالیکه دو متغیر هزینه و انعطافپذیری از وضعیت مطلوب برخوردار نبودند. بنابراین پیشنهاد میگردد زنجیره تأمین برای بقای بهتر و استفاده گسترده راهبردهای مناسبی اتخاذ کند که دربردارنده فرآیندهای مختلفی مانند هزینه کمتر و انعطافپذیری بیشتر در فضای کسبوکار باشد که باعث بهبود عملکرد کل زنجیره تأمین شود.
The purpose of this study is to evaluate the performance of dairy products supply chain in rural areas of Kermanshah country. The statistical population of the study is about 638 people and consists of three groups, including the employees of Bisotun Milk Factory, sellers of dairy products, and dairy farms in Kermanshah. Based on the Krejcie & Morgan (1970) table, the sample population is calculated at about 240 people. Data collection is carried out by a researcher-made questionnaire. Three experts from the department of rural development of Ilam University verified the validity of the questionnaire, and its reliability is determined to be o.847 using the Cronbach's alpha coefficient. Data were analyzed using the F test, one-way analysis of variance, correlation coefficient, and regression using SPSS 20 software. The results of the research indicate that variables of information flow, coordination among a network's members, marketing and sales, customer satisfaction, and transportation are in good condition. Based on the results of the regression and F test, variables of information flow and coordination, marketing and sales, customer satisfaction, and transportation have a significant effect on supply chain performance, while the two variables of cost and flexibility were not in desirable condition. Therefore, it is suggested that the supply chain should adopt appropriate strategies for better survival and widespread use and incorporate various processes, such as lower costs and greater flexibility in the business environment, which will improve the performance of the supply chain.