خلاصة:
هدف: در شرایط عدم اطمینان، سرمایهگذاران اطلاعات کافی دربارۀ جریانهای نقد آتی شرکتها ندارند و دربارۀ وضعیت آتی بازار ابهام وجود دارد. در این شرایط طبق قانون بیز، ورود هر سیگنال اطلاعاتی (مانند اعلام سود) ممکن است عدم اطمینان را کاهش دهد و سبب واکنش بیشتر سرمایهگذاران نسبت به اعلام سود شود؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی واکنش سرمایهگذاران نسبت به سود غیرمنتظره در شرایط عدم اطمینان بازار است.
روش: بدین منظور نمونهای شامل 162 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در دورۀ زمانی 1384 تا 1394 انتخاب شد. برای محاسبۀ عدم اطمینان بازار از دو روش فرمول محاسباتی و گارچ استفاده شد.
نتایج: نتایج آزمون فرضیهها نشان میدهد زمانی که عدم اطمینان بالایی در بازار وجود دارد (نسبت به عدم اطمینان پایین)، واکنش سرمایهگذاران به اعلام سود سالانۀ شرکتها بیشتر است. در شرایط عدماطمینان بالا، سرمایهگذاران نسبت به اخبار بد سود (زیان غیرمنتظره) واکنش بیشتری از خود نشان میدهند که این واکنش با رویکرد محافظهکاری همخوانی دارد.
Objectives: Under uncertainty, investors do not have enough information about the firm's future cash flows and there is ambiguity about future state of the market. In this situation, according to Bayes' rule, when the market receives information signals (such as firms’ earnings announcements), it may reduce uncertainty and results in more investors' reaction to earnings announcement. The purpose of this study is investigating investors' reaction to unexpected earnings under market uncertainty. Method: For doing so, a sample of 162 companies listed in the Tehran Stock Exchange in the period 1384 to 1394 have been selected. Two methods (the computational formula and GARCH method) were used for calculating market uncertainty. Results: The results of hypotheses test indicated when market uncertainty is high (compared to lower uncertainty), investors’ reaction to earnings announcement is more. Also, under high market uncertainty, investors display more reaction to bad news that this response is consistent with the conservatism approach.
ملخص الجهاز:
واکنش سرمایهگذ Uncertainty Lewellen & Shanken Williams Learning Pastor & Veronesi Choi Francis, Lafond, Olsson& Schipper Xu Zolotoy, Frederickson & Lyon سود نیز تجزیهوتحلیل شده است.
براساس الگوی یادگیری بیزین اگر قبل از اعلام سود، عدم اطمینان بالایی در بازار وجود Detemple Gennotte Bansal & Yaron David Bonsall, Bozanic & Fischer Ball, Sadka & Sadka باورهای پیشین سرمایهگذاران دربارۀ پارامترهایی نظیر جریانهای نقد آتی ابهام داشته باشد، سیگنالهای اطلاعاتی نظیر اعلام سود، اثر قویتری بر باورهای سرمایهگذار دارد (چوی، 2015)؛ بنابراین، انتظار میرود میزان عدماطمینان موجود در بازار بر واکنش سرمایهگذاران به اعلام سود (واکنش نسبت به سود یا زیان غیرمنتظره) تأثیرات متفاوتی داشته باشد؛ بنابراین فرضیۀ اول پژوهش عبارت است از: - در شرایط عدماطمینان بالای بازار، نسبت به عدماطمینان پایین، واکنش سرمایهگذاران به اعلام سود بیشتر است.
برای تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیۀ اول از رابطۀ (1) استفاده شده > CAR it = β0 + β1 SURP it * High it + β2 SURP it * Low it + β3 Liquidity it + β4 Size it + β5 M/B it + β6 CFO Vol it + > > در الگوی ذکرشده، CAR بازده غیرعادی 2 s"/>s"/> شرکت i در پنجرۀ سهروزۀ اعلام سود سالانه، SURP سود غیرمنتظرۀ هر سهم شرکت i در دورۀ t و High متغیر مجازی برای عدماطمینان بالای بازار است که مقدار آن اگر اعلام سود زمانی انجام شود که بیشترین عدماطمینان در بازار وجود دارد، برابر با یک است و در غیر این صورت برابر با صفر است.