خلاصة:
با عرضه و پخش برنامه های گوناگون تفریحی و سرگرمکننده به زبانهای بومی و محلی، از طریق شبکههای مختلف تلویزیونی ماهوارهای، مخاطبان این شبکهها، دریافتکننده پیامهای خواسته یا ناخواستهای میشوند که تولیدکنندگان شبکههای مذکور برایشان تدارک دیدهاند. برنامۀ «بفرمایید شام» که از شبکه تلویزیونی ماهوارهای «من و تو 1» پخش شده، از قابلیت مطالعه بهمنظور پاسخ به سؤال هایی در مورد چگونگی و چرایی جلب مخاطبان به این برنامه برخوردار است. در رویکرد نظری به موضوع، از نظریۀ مجاورت فرهنگی استروبار و رضایت و خشنودی مخاطب، بهره گرفته شده است. مطالعۀ پیشرو ضمن تحلیل محتوای کیفی برنامۀ تلویزیونی «بفرمایید شام»، بهمنظور تدقیق یافتهها بهعنوان روش مکمل، با احصاء نظرهای مخاطبان این برنامه در فضای مجازی و بهطور خاص در شبکۀ اجتماعی فیسبوک درصدد بوده است تا دلایل جذابیت برنامه مذکور را که منجر به جلب مخاطبان شده است، شناسایی کند. یافته های تحقیق نشان داده است که خود غذا و آشپزی در این برنامه، تنها ابزار و بهانهای برای تولید برنامه و شکلگیری تعامل میان شرکتکنندگان در برنامه است و عوامل متعدد دیگری در جلب مخاطب، تأثیرگذارند. تحلیل نظرهای مخاطبان برنامه نشان میدهد که برنامه، برای مخاطبان گوناگون به دلایل مختلف، جذابیت های خاصی داشته است ازجمله: کنداکتور (برنامهریزی پخش) سنجیده، راوی طناز و شوخ طبع، زیباییهای ساختاری و ...
By broadcasting entertaining programs in local languages, the satellite TV channels attract the viewers to the unsolicited messages produced in these channels. “Befarmaid Sham” (Come Dine), a program broadcasted by “Manoto 1” satellite TV channel, lends itself to be studied to explore the questions of why and how such a program manages to attract the audience. In a theoretical approach, the theory of cultural proximity introduced by Joseph Straubhaar and the audience satisfaction theory were employed. The study has explored the reasons for attraction of audience using the qualitative content analysis of the studied program further complemented by a survey of the comments of viewers on the web in general and on Facebook in particular in an attempt to elaborate on the findings. The findings suggest that cooking and dining are used merely as a means towards creating an atmosphere in which the participants interact, while several other factors also play an effective role in attracting the audience. An analysis of the comments posted by the viewers show that the program is especially appealing to various groups of viewers for such varying reasons as the show conductor, deliberate timing of the show, a charming and witty narrator, appeal in form etc.
ملخص الجهاز:
شام رسانه اي براي جذب مخاطب ؛ «مطالعه موردي برنامه بفرماييد شام » 1 عبدالله بيچرانلو تاريخ دريافت : ٩٧/٠٦/١٥ تاريخ پذيرش : ٩٧/١٢/٢١ چکيده با عرضه و پخش برنامه هاي گوناگون تفريحي و سرگرم کننده به زبان هاي بومي و محلي ، از طريق شبکه هاي مختلف تلويزيوني ماهواره اي ، مخاطبان اين شبکه ها، دريافت کننده پيام هاي خواسته يا ناخواسته اي مي شوند که توليدکنندگان شبکه هاي مذکور برايشان تدارک ديده اند.
مطالعۀ پيش رو ضمن تحليل محتواي کيفي برنامۀ تلويزيوني «بفرماييد شام »، به منظور تدقيق يافته ها به عنوان روش مکمل ، با احصاء نظرهاي مخاطبان اين برنامه در فضاي مجازي و به طور خاص در شبکۀ اجتماعي فيس بوک درصدد بوده است تا دلايل جذابيت برنامه مذکور را که منجر به جلب مخاطبان شده است ، شناسايي کند.
يافته هاي تحقيق نشان داده است که خود غذا و آشپزي در اين برنامه ، تنها ابزار و بهانه اي براي توليد برنامه و شکل گيري تعامل ميان شرکت کنندگان در برنامه است و عوامل متعدد ديگري در جلب مخاطب ، تأثيرگذارند.
شبکه هاي تلويزيوني ماهواره اي فارسيزبان که ايرانيان را مخاطب خود قرار داده اند، متناسب با اهداف تخصصي تعريف شده شان فعاليت ميکنند و بر همين مبنا به توليد و پخش برنامه هايي ميپردازند که سبب جذب مخاطبان به شبکه هاي مذکور ميشود و با تبديل آنها به مخاطبان دائمي شبکه ، تحقق اهداف اين شبکه ها را ميسر ميسازد.