خلاصة:
فیلمهای پویانمایی به مثابه رسانه، از تمهیدات گوناگون برای انتقال پیام به مخاطبان خود استفاده میکند. روایت و روایتگری عامل مهمی در شکلدهی پویانماییها است. روایتها، عموماً بیانگر گونهای نگرش به جهان و چگونگی ادراک آن به شمار میروند. بخشی عظیمی از محبوبیت فیلم های داستانی از روایت های آنها کسب میشود؛ روایت ها به برنامهسازان کمک می-کنند از روش القاء مستقیم پیام به مخاطب فاصله بگیرند و ضمن جلوگیری از دلزدگی مخاطب، رسانه را در رساندن به اهداف کلان خود یاری رسانند. به همین دلیل نحوه شکلگیری، عناصر سازنده و مفاهیم صریح و ضمنی روایت ها باید مورد تحلیل علمی قرار گیرد. بر همین مبنا هدف از این مقاله، تحلیل عناصر روایی و بصری اثر کوتاه پویانمایی «قاصدک» که از آثار فاخر تولیدات پویانمایی صدا و سیمای مرکز همدان است. به منظور دستیابی به این هدف از رویکرد روایت شناسی و نظریه «رولان بارت» و «ژرار ژنت» برای تحلیل روایت عناصر روایی و بصری فیلم مورد بررسی استفاده شد. در نهایت یافتهها نشان داد عناصر بصری در خدمت بیان داستان و مفاهیم تصویری هستند و به خوبی مفاهیم اصلی داستان را روایت کردهاند. بطوریکه عناصر بصری، مفاهیم صریح و ضمنی متن را در ارتباط با موضوع فیلم به خوبی بیان میکنند. همچنین عناصر زیباشناختی بصری این فیلم توانسته است درغنای محتوایی و زیبایی تصویری فیلم پویانمایی قاصدک تأثیر داشته باشد.
As a medium, animation films employ various arrangements to convey their messages to the audience. Narrative and narration play an important role in shaping the animations. Narratives, in general, reflect different views of the world and the way they are perceived. Much of the popularity of storytelling comes from their narratives; they help programmers move away from directly inducing a message to the audience while preventing the audience from becoming overwhelmed by the media in pursuit of their ultimate goals. For this reason, the form, the constituent elements, and the explicit implications of the narratives must be analyzed scientifically. Therefore, the purpose of this article is to analyze the narrative and visual elements of the short film "Ghasedak" which is one of the great works of IRIB Hamedan Center for Animation. To achieve the mentioned goal, the narrative approach and the theory of Roland Barth and Gerard Genet were employed to analyze the narrative and visual elements of this animation. Findings of this article showed that the visual elements serve to express the story and the visual concepts well narrate the main concepts of the story; the visual elements conveyed the explicit implications of the text in relation to the subject of the film. Also, the visual aesthetics of this animation had an impact on the content and visual beauty of the dandelion animated film.
ملخص الجهاز:
در اين تحقيق واحد تحليل «صحنه هاي» منتخب فيلم پويانمايي «قاصدک» ميباشد که با تکيه بر دو معناي صريح و ضمني الگوي رولان بارت و عناصر روايت فيلم مورد نظر تحليل شده است .
فرم تشکيل شده از يک سري عناصر و نشانه هاي بصري چون خط ، رنگ ، توناليته (تيرگي/روشني)، شکل ، بافت و فضا است (جنسن ، ١٣٨٨: ٣١)؛ بلاک ٣ درسال ٢٠٠٨ نيز عناصر تشکيل دهنده يک فيلم را به سه جزء اساسي تقسيم ميکند: - داستان ؛ شامل پيرنگ ؛ -صدا؛ شامل گفتگو، جلوه هاي صوتي و موسيقي ؛ -تصوير؛ شامل فضا، وسايل صحنه و لباس ها.
تصاويري از صحنه هاي فيلم انيميشني قاصدک که مورد تحليل روايي قرار گرفته است : (رجوع شود به تصویر صفحه) در پاسخ به دو سؤال ديگر پژوهش که چه عناصري ميان متن و بينامتنيت (شکل ، بافت ، رنگ ، هارموني، کادر، نور و زاويه دوربين ) در فيلم قاصدک وجود دارد؟ و مفاهيم دلالت (صريح و ضمني ) بر اساس الگوي تحليلي «بارت » و «ژنت » در فيلم کوتاه پويانمايي مورد بررسي کدامند؟ تحليل روايت فيلم مورد بررسي بر اساس واحد تحليل که همان صحنه است به اين صورت است که پويانمايي با تصوير کودکي آغاز ميشود، همزمان کودکاني که از دور نظاره گر اين تصوير هستند در گوشه کادر ديده ميشوند.
پيوستگي کودکان با سرزمين فلسطين در خطوط منحني و رنگ هاي گرم معناي صريح عناصر بصري در روايت فيلم قاصدک است .