خلاصة:
صنعت خودرو بهعنوان صنعتی مهم سهمی حدود 13 درصد از کل تولید و 15 درصد از کل اشتغال بخش صنعت کشور را دارا میباشد. از اینرو هدف این مقاله بررسی نامتقارنی، میزان و جهت اثرات شوکهای مثبت و منفی پولی بر تولید و اشتغال این صنعت بوده که با استفاده از الگوی ARDL غیرخطی بهصورت فصلی طی دوره زمانی 1376 تا 1397 ارزیابی گردیده است. نتایج حاصله تحقیق بیانگر تایید نامتقارنی اثر نرخ ارز و نرخ سود تسهیلات اعطایی به بخش صنعت بر مقدار تولید و اشتغال صنعت مذکور میباشد. همچنین نتیجه میشود که شوکهای پولی در بلندمدت اثرات بیشتری بر روی تولید صنعت خودرو تا اشتغال آن دارند.
ملخص الجهاز:
از این رو هدف این مقاله بررسی نامتقارنی، میزان و جهت اثرات شوکهای مثبت و منفی پولی بر تولید و اشتغال این صنعت بوده که با استفاده از الگوی ARDL غیرخطی به صورت فصلی طی دوره زمانی ١٣٧٦ تا ١٣٩٧ ارزیابی گردیده است .
بیشتر مطالعات که در بخش ادبیات تحقیق به آن اشاره شده است آثار سیاست های پولی را بر روی تولید ناخالص داخلی و یا کل تولید بخش صنعت کشور بررسی کرده اند در حالیکه این اثرگذاری میتواند از یک فعالیت صنعتی به فعالیت دیگر از جنبه منفی یا مثبت بودن آثار متفاوت باشد.
لذا هدف از این تحقیق بررسی رابطه بلندمدت و تعیین میزان اثرات شوکهای نرخ ارز، اعتبارات و نرخ سود تسهیلات بخش صنعت و همچنین بررسی نامتقارنی اثرات آن ها بر روی مقدار تولید و میزان اشتغال صنعت خودرو با استفاده از رویکرد NADRL است .
Non-Linear Auto Regressive Distributed Lag متغیرهای سیاست پولی و متغیرهای مقدار تولید و میزان اشتغال دو مدل رگرسیونی به شکل ، (رجوع شود به تصویر صفحه) بیان میگردد که در این روابط ، متغیرهای پاسخ PRD و EMPL به ترتیب مقدار تولید و تعداد شاغلین در صنعت خودروی کشور بوده و متغیرهای توضیحی EXR،LIDQ و RATE به ترتیب نرخ ارز، میزان اعتبارات اعطایی به صنایع و نرخ سود تسهیلات بخش صنعت به عنوان متغیرهای سیاست پولی مورد بررسی میباشند.
نتایج حاصله بیانگر آن است اثر شوکهای نرخ ارز، میزان اعتبارات اعطایی و نرخ سود آن بر مقدار تولید صنعت خودرو نامتقارن است به این معنی که شوکهای مثبت و منفی سیاست های پولی آثار متفاوتی بر روی تولید صنعت مذکور دارند.