خلاصة:
هدف تدوین و اجرای مؤلفهها و روشهای یاددهی و یادگیری در یادگیری خودراهبر، فقدان توجه لازم به خودراهبر نمودن فراگیران در یادگیری به عنوان یک کمبود اساس در نظام آموزشی میباشد که این امر، امکان بهبود ویژگیها و تواناییهای فراگیران را تضعیف میکند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه نظام مند و ارائه فرا ترکیبی از الگوهای نظری و پژوهشهای انجامشده صورت گرفته است. روش بررسی این پژوهش کیفی از نوع سنتز پژوهی، با روش تحلیل محتوا و به کمک ترکیب انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، پژوهشهایی است که در سال اخیر در حوزه یادگیری خودراهبر در داخل و خارج ایران صورت گرفته است. از مجموع 86 کتب و مقالههایی که متناسب با ارتباط موضوعی دادهها مورد مطالعه قرار گرفت، تعداد 57 نمونه به صورت هدفمند انتخاب و11 مقوله شناسایی در نهایت 73 مفهوم به عنوان مؤلفههای نهایی استخراج شدند. در مرحله بعد همه اطلاعات با روش تحلیل محتوای استقرایی تحلیل شدند.
ملخص الجهاز:
٢٦١/فصلنامه مط الع ات قرآني، سال دهم ، شماره ٣٩، پاييز ١٣٩٧ جدول ٢: کدگذاري محوري و فراترکيب مباني نظري جهت استخراج مقولات مربوط به مؤلفه هاي ياددهي (به تصویر صفحه رجوع شود)سنتزپژوهي مؤلفه ها و روش هاي ياددهي و يادگيري در يادگيري خودراهبر از منظر قرآن کريم / ٢٦١ از فراترکيبي که از مباني نظري و پژوهشي حاصل شده است در پاسخ بـه سـؤال دوم (جدول شماره ٣) ميتوان نتيجـه گرفـت مقولـه هسـته اي يعنـي روش هـاي يـاددهي و يادگيري خودراهبر شامل شاخص هاي بهره گيري از راهبردهاي شناختي و فراشـناختي، يادگيري وارونه ، يادگيري مبتني بر حل مسأله و يادگيري مشارکتي در نظـر گرفـت کـه هر يک از آن ها مبنايي براي يـاددهي و يـادگيري در خـود راهبـر نمـودن فراگيـران در يادگيري مي باشد.
B Long&Associates, practice &theory in self-directed learning.
, (2009), Skills for self-directed learning [Electronic version], 1-5 retrieved Jun 23rd 2009, from http: //facultystaff.
Self-directed learning research: An imperative for transforming the educational landscape.