خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین معنویت در کار و دلبستگی شغلی با نقش میانجی وفاداری سازمانی انجام شد. طرح پژوهش رابطهای از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری معلمان مدارس ابتدایی شهرستان خاش بودند که به شیوة نمونهگیری تصادفی- طبقهای متناسب با حجم تعداد 153 معلم مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه معنویت در کار (میلیمن و همکاران، 2003)، دلبستگی شغلی (سالانوا و شوفلی، 2004) و وفاداری سازمانی (مصطفیزاده، 1391) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری با کمک نرمافزار SPSS و لیزرل استفاده شد. بر اساس یافتهها اثر مستقیم معنویت در کار بر دلبستگی شغلی، اثر مستقیم معنویت در کار بر وفاداری سازمانی و اثر مستقیم وفاداری سازمانی بر دلبستگی شغلی معنیدار بود (05/0p<). اثر غیرمستقیم معنویت در کار بر دلبستگی شغلی با نقش میانجی وفاداری سازمانی نیز معنیدار بود (05/0p<).
This study examined the relationship between
workplace spirituality and work engagement with
the mediating role of organizational loyalty. The
research design was a relational type of structural
equation modeling. Statistical population was the
elementary school teachers of Khash city that 153
teachers were studied by stratified random
sampling method. To collect information, three
questionnaires were used: Workplace Spirituality
(Milliman et al., 2003), Work Engagement
(Salanova & Schaufeli, 2004) and Organizational
Loyalty (Mosadeghzadeh, 2012). For data analysis
the structural equation modeling were used by
SPSS and Lisrel software. Based on results the
direct effect of workplace spirituality on work
engagement, direct effect of workplace spirituality
on organizational loyalty and direct effect of
organizational loyalty on work engagement were
significant (P<0/05). The indirect effect of
workplace spirituality on work engagement was
also significant with the mediator role of
organizational loyalty (P<0/05).
ملخص الجهاز:
بررسی رابطه بین معنویت در کار و دلبستگی شغلی با نقش میانجی وفاداری سازمانی (مطالعة موردی: معلمان مدارس ابتدایی شهرستان خاش) پری غمشادزهی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه مدیریت آموزشی، زاهدان، ایران.
چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین معنویت در کار و دلبستگی شغلی با نقش میانجی وفاداری سازمانی انجام شد.
The Relationship between Workplace Spirituality and Work Engagement with the Mediating Role of Organizational Loyalty (Case study: Elementary School Teachers of Khash City) Pari Ghamshadzahi.
Abstract This study examined the relationship between workplace spirituality and work engagement with the mediating role of organizational loyalty.
معنویت در کار موجب ارتقای تجربه تعالی و احساس ارتباط مؤثر و رضایتبخش با دیگران (نیکپور، منظری توکلی و حسینینژاد، 1390)، افزایش تعهد سازمانی، حس تکامل شخصی، خلاقیت، صداقت و اعتماد، رضایت شغلی، مشارکت شغلی، اخلاق و وجدان کاری و کـاهش تمایـل بـه تـرک محیط کار مـیشـود (کاراکـاس12، 2010)، رضایت شغلی (مالک و بشارت1، 2011) و وفاداری سازمانی بالاتری دارند و درنتیجه تمایل کمتری به ترک شغل دارند (رستگار و همکاران، 1395، گارگ2، 2018).
ابزار سنجش برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه معنویت در کار، پرسشنامه وفاداری سازمانی و پرسشنامه دلبستگی شغلی استفاده شد: پرسشنامة معنویت در کار1: این پرسشنامه توسط میلیمن و همکاران در سال 2003 طراحی شده است.
ضرایب مسیر برای بررسی فرضیات پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتیجهگیری این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین معنویت در کار و دلبستگی شغلی با میانجیگری وفاداری سازمانی انجام گرفت.
بررسی نقش تعدیلگری وفاداری سازمانی بر رابطه بین معنویت در محیط کار و دلبستگی شغلی.