خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل اثرگذاری همآوایی استراتژی سازمان با استراتژیهای بخشی (منابع انسانی، فناوری اطلاعات، مالی، تحقیق و توسعه) بر عملکرد سازمانی با توجه به ساختار و فرهنگ سازمانی همسنگ با استراتژیها، در یک شرکت لبنیاتی انجام شد. رویکرد روششناختی این پژوهش آمیخته بوده و ابتدا با تکنیک تحلیل تم و با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته با 18 تن از خبرگان، الگوی تحلیلی استخراج شده است و در ادامه با تنظیم پرسشنامه مستخرج از الگوی تحلیلی، مدل پژوهش به روش مدلسازی معادلات ساختاری برازش و ارتباط بین سازهها بررسی شده است. جامعه آماری فاز کمّی، 85 نفر از مدیران، معاونین و مسئولین واحدهای شرکت بودهاند. یافتههای پژوهش در فاز اول نشان داد، همآواییاآوایی راهبردی در یک مدل ساختاری بر عملکرد با توجه به نقش ساختار و فرهنگ اثرگذار بوده است. با توجه به این مدل، فرضیاتی مطرح شده است که نتایج بررسی این فرضیات حاکی از آن است که تمامی فرضیهها تایید شده و همچنین مدل پیشنهادی نیز برازش خوبی داشته است. یافتهها نشان میدهد، حدود 70 % تغییرات عملکرد سازمانی شرکت، توسط ساختار، فرهنگ سازمانی و همآوایی راهبردی قابل پیشبینی و تبیین است. دانشافزایی این پژوهش در جامعیت تحلیل عوامل موثر بر عملکرد سازمانی است که هم از بعد محتوایی (همآوایی راهبردی) و هم از بعد ساختاری (فرهنگ و ساختار سازمانی) این کار صورت پذیرفته است. پیشنهاد میشود مدیران شرکتها، صرفا به تدوین برنامه راهبردی اقناع نشده، بلکه به سمفونی بین برنامههای راهبردی و همچنین همافزایی آن با ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی به طور همزمان اهتمام ورزند.
ملخص الجهاز:
71147 چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل اثرگذاری هم آوایی استراتژی سازمان با استراتژیهای بخشی (منابع انسانی ، فناوری اطلاعات ، مالی ، تحقیق و توسعه ) بر عملکرد سازمانی با توجه به ساختار و فرهنگ سازمانی همسنگ با استراتژیها، در یک شرکت لبنیاتی انجام شد.
یافته های پژوهش در فاز اول نشان داد، هم آوایی راهبردی در یک مدل ساختاری بر عملکرد با توجه به نقش ساختار و فرهنگ اثرگذار بوده است .
لذا به منظور موفقیت شرکت در مسیر رسیدن به اهداف کلان و عملکرد متعالی سازمانی ، هم آوایی عمودی و افقی در کسب وکار اهمیت زیادی دارد و از مهم ترین مباحث مدنظر و دغدغۀ مدیران در شرکت ها است (٢٠١٨ ,Energy &Righeimer ).
با توجه به مطالب مذکور هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه الگویی است که ضمن پایش هم آوایی عمودی و افقی بین راهبردهای شرکت ، میزان اثرگذاری این همراستایی را بر عملکرد می سنجد.
این پرسشنامه با حدود ٦۰ سؤال سازه های مدل نظیر فرهنگ سازمانی (١٨ سؤال)، ساختار سازمانی (١٥ سؤال)، هم آوایی راهبردی در دو بعد افقی و عمودی (١٢ سؤال) و عملکرد سازمانی (١٤ سؤال) را اندازه گیری نموده است .
بر اساس یافته های این پژوهش می توان اذعان نمود که بین راهبردهای بخشی با راهبرد کلی شرکت هم آوایی عمودی وجود دارد.
Strategic alignment between business strategy and marketing strategy with organizational performance: research on pharmaceutical companies in Iran.
The Coordination between business-level strategies and market orientation in the framework of organizational life-stages, Marketing Management Quarterly Journal, 5(19), 126-109.