خلاصة:
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر شناخت درمانی گروهی با رویکرد عرفانی بر کاهش کمال گرایی منفی و افزایش خود کارآمدی دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز سمنان انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون بود. بر اساس نمونه گیری هدفمند، 60 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز سمنان انتخاب و در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل با انتساب تصادفی جای گرفتند. ابزار پژوهش مقیاس خودکارآمدی شرر (1982) و مقیاس کمال گرایی تری- شورت و همکاران (1995) بود که دانشجویان به این دو پرسشنامه در دو مرحله پیش آزمون، پس آزمون باسخ دادند. گروه آزمایشی تحت 12جلسه نود دقیقهای شناخت درمانی گروهی با رویکرد عرفانی قرار گرفتند. تجزیه تحلیل دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس انجام گرفت. نتایج نشان داد که میزان کمال گرایی منفی گروهی که آموزش را دریافت کردند نسبت به گروه کنترل کمتر و خودکارآمدی گروهی که آموزش دریافت کردند نسبت به گروهی که این آموزش را دریافت نکرده بودند بیشتر بود. به عبارت دیگر، افراد دارای کمال گرایی منفی از افکار کمال گرایانه خود به عنوان شیوهای برای رهایی از اضطراب استفاده میکنند و تمایل دارند همه امور در کنترل آنها باشند وقتی این افراد تحت آموزش شناخت درمانی گروهی عرفانی قرار میگیرند راههای دیگری برای کاهش اضطراب خود پیدا کرده و باورشان نسبت به کنترل تمام رویدادها تغییر میکند. همچنین مشخص شد که خودکارآمدی توان سازندهای است که به وسیله آموزش مهارتهای شناختی با رویکرد عرفانی میتواند به گونهای اثر بخش ساماندهی شود.
ملخص الجهاز:
به عبارت دیگر، افراد دارای کمال گرایی منفی از افکار کمال گرایانه خود به عنوان شیوهای برای رهایی از اضطراب استفاده میکنند و تمایل دارند همه امور در کنترل آنها باشند وقتی این افراد تحت آموزش شناخت درمانی گروهی عرفانی قرار میگیرند راههای دیگری برای کاهش اضطراب خود پیدا کرده و باورشان نسبت به کنترل تمام رویدادها تغییر میکند.
بر این اساس در پژوهش حاضر روش شناخت درمانی گروهی با رویکرد عرفانی به عنوان یکی از جدیدترین و پرکاربردترین شیوهها یعنی شیوه درمانی گروهی که از حمایتهای تجربی برخوردار است در مورد تعدادی از دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز سمنان که دارای کمالگرایی منفی و خودکار آمدی پایین بودند اجرا شده است تا مشخص گردد در مقایسه با گروه کنترل چه تأثیری در کاهش کمالگرایی منفی و خودکار آمدی پایین داشته است.
بحث و نتیجهگیری: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر شناخت درمانی گروهی بر مبنای رویکرد عرفانی بر کمالگرایی منفی و خود کارآمدی دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز سمنان بود.
A randomized controlled trial of face versus pure online self-help cognitive behavioral treatment for perfectionism.
A randomized controlled trial of cognitive-behavior therapy for clinical perfectionism: A preliminary study.
Shafran,R,Cooper,Z and Fairburn,C.
It could be mention that the Erfan Cognitive-Behavior intervention could reduce negative Perfectionism and increase Self-Efficacy in the Payam-E-Noor university students and can help to university students mental health promotion .
KeyWords: Erfan Cognitive-Behavior ,Negative Perfectionism ,Self-Efficacy تاریخ دريافت: 17/9/95 تاریخ پذیرش: 14/4/96