خلاصة:
مقدمه: ابعاد شناختی به طور مشخص انعطافپذیری شناختی به همراه تعاملات فرا اجتماعی از جمله عوامل برجسته در درآمیختگی با افراد مشهور تلقی میشوند. از این رو، مطالعه حاضر با هدف مقایسه انعطافپذیری شناختی و تعامل فرا اجتماعی در پرستشگران و غیرپرستشگران افراد مشهور صورت گرفت. روش: با یک طرح علی مقایسهای از میان جامعه آماری مطالعه متشکل از دانشجویان دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه تهران در سال 1397 یک نمونه کل 350 نفره از دانشجویان دختر و پسر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس نگرش نسبت به افراد مشهور، پرسشنامه انعطافپذیری شناختی و مقیاس تعامل فرا اجتماعی با فرد مشهور پاسخ دادند. با در نظر گرفتن نمرات کل بالا و پایین مقیاس نگرش نسبت به افراد مشهور و حذف نمرات متوسط، شرکتکنندگان پژوهش به دو گروه پرستشگران (120=n) و غیرپرستشگران (120=n) افراد مشهور تقسیم شدند و انعطافپذیری شناختی و تعامل فرا اجتماعی در دو گروه مقایسه شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیره استفاده گردیده شد. یافتهها: بر طبق نتایج بدست آمده، پرستشگران افراد مشهور در مقایسه با غیرپرستشگران، نمرات کمتری در انعطافپذیری شناختی و نمرات بیشتری در تعامل فرا اجتماعی کسب کردند (0/001>p). نتیجهگیری: بر اساس نتایج، انعطافپذیری شناختی و تعامل فرا اجتماعی عواملی برجسته در پرستش افراد مشهور هستند که بهبود توانایی انعطاف پذیری شناختی و کاهش تعامل فرا اجتماعی میتواند در کاهش پیوستگی افراطی به افراد مشهور مورد علاقه موثر واقع شود.
Introduction: Cognitive dimensions, particularly cognitive flexibility in addition to parasocial interaction are noticeable factors in celebrity bonds. In this regard, the present study was conducted to compare cognitive flexibility and parasocial interaction in celebrity worshipers and non-worshipers. Method: In an causal-comparative design among statistical population of the research including all students of Faculty of Psychology and Educational Sciences of University of Tehran in 2018 a total sample of 350 male and female students were selected by convenience sampling method and responded to Celebrity Attitude Scale, Cognitive Flexibility Inventory, and Celebrity Parasocial Interaction Scale. Considering the high and low total scores of the Celebrity Attitude Scale and eliminating the middle scores, the study participants were divided into two groups of celebrity worshipers (n=120) and non-worshipers (n=120) and cognitive flexibility and parasocial interaction were compared between the two groups. A multivariate analysis of variance was applied for data analysis. Results: According to the results, celebrity worshipers got lower scores in cognitive flexibility and higher scores in parasocial interaction compared to non-worshipers (p Conclusion: Based on these results, cognitive flexibility and parasocial interaction are remarkable factor in celebrity worship that enhancement of cognitive flexibility ability and reduction of the parasocial interaction can result in reduction of excessive interaction with favorite celebrities. Keywords: cognitive flexibility, parasocial interaction, celebrity worshipers, celebrity non-worshipers.