خلاصة:
حفظ نظم عمومی از وظایف دولت است. جامعه به عنوان زیان دیده به دلیل اختلال نظم عمومی، خواستار مجازات مرتکب جرم است. نگارنده در این پژوهش برمبنای مستندات نشان داده، در نظام حقوقی زرتشتی وظیفه تعقیب، تحقیقات مقدماتی و پیشگیری از وقوع جرم برطبق قانون برعهدة کوی بان بوده است. کوی بان پس از انجام تحقیقات مقدماتی و جمع آوری دلایل کافی، پرونده را جهت رسیدگی به دادگاه ارسال میکرده است. درمجموع میتوان گفت، کوی بان شخصی بوده که بخشی از وظایف دادستان امروزی را انجام میداده است. در این تحقیق وظایف وی موردبررسی قرار گرفته و با قانون دادرسی کیفری ایران تطبیق داده شده است. هدف این پژوهش این است که نشان داده شود تا چه اندازه مقررات آن روزگار با قوانین امروزی مطابقت دارد.
One of the most important tasks of state sovereignty is maintaining public order. Society as injured because of disruption of public order, demanding prosecution and punishment of offenders respectively. Although the charges are dealt with in the legal system Zoroastrian kings system as a reference method and prosecute complaints have been received. But the author based on the evidence presented, after the kings, in the legal system, officials were responsible for crime detection and preliminary investigation and prevention of crime independent have been doing. The case has been sent to the court. Ban said cui this person. There were people under him were doing this activity. Ban cui including officials of the prosecutor's duties is to be done today, Examined in this study. In addition to the fact that Iran compared with the criminal procedure code, the purpose was to show to what extent the implementation of the provisions of that era with today's rules.
ملخص الجهاز:
پرسش اساسي اين تحقيق اين است ، آيا در نظام حقوقي زرتشتي نهادهايي مشابه دادستان وجود داشته است ؟ آيا کويبان بر اساس نظر شخصي هر عملي را جرم تلقي ميکرده ، سپس اقدام به تعقيب متهم مينموده ، يا برطبق قانون مدون آن هم درصورت وجود دلايل جرم ، متهم را تحت تعقيب قرار ميداده است ؟ ١- مفهوم شناسي دادستان 7 ١-١- واژه شناسي و تعريف دادستان به منظور شناخت صحيح از مقام دادستان لازم است مفهوم دادستان از نظر لغوي و علمي و معيار قانوني موردبررسي قرار گيرد.
ازآنجاييکه کويبان در حقوق زرتشتي مکلف بوده برطبق قانون ، متهم را تحت تعقيب قرار دهد، مستندات متعددي دلالت بر اصل قانوني بودن جرم و مجازات در اين نظام حقوقي دارد.
ازآنجاييکه شناسايي يک عمل به عنوان جرم ، پيش شرط تعقيب و مجازات است ، از طرفي هم مقام قضايي در حقوق زرتشتي مکلف بوده برطبق قانون ، متهم را تحت تعقيب قرار دهد، لازم و ضروري است ، بررسي شود، آيا در اين نظام حقوقي، قانون جزايي وجود داشته ؟ دراين صورت منابع آن کدام است ؟ اين منابع عبارتند از: قسمت اول ـ اوستا، شامل بيست و يک نسک ميباشد که نسک ونديداد٣٧ مربوط به داتيک (قوانين جزايي و مدني) دين زرتشت است .
Das Sasanidische Rechtbuch, Matakdan 1 Hazar Datistan, Teil 11, Wiesbaden.
ازآنجاييکه شناسايي يک عمل به عنوان جرم ، پيش شرط تعقيب و مجازات است ، پرسشي که مطرح ميگردد اين است که آيا کويبان ، ميتوانست هر عملي را بدون هيچ ضابطه و منطق حقوقي داراي جنبه عمومي تلقي کرده ، شهروندان را تحت تعقيب قرار دهد؟ پاسخ منفي ميباشد مقام قضايي در حقوق زرتشتي مکلف بوده برطبق قانون ، متهم را تحت تعقيب قرار 91.