خلاصة:
طلاق معضلی اجتماعی است که پیامدهای فردی و اجتماعی مهمی دربردارد. فرزندان از جمله گروههای آسیبپذیری هستند که تحت تأثیر طلاق قرار میگیرند. این پژوهش کیفی با هدف شناسایی پیامدهای طلاق والدین بر فرزندان و با استفاده از روش پدیدارشناختی تفسیری انجام شد. مشارکتکنندگان این مطالعه از میان دانشآموزان دوره متوسطه دوم آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند که والدینشان از هم طلاق گرفته بودند و حداقل دو سال از زمان جدایی آنها گذشته بود. نمونهگیری مبتنی بر هدف بود که با سیزده مشارکتکننده انجام گرفت. مصاحبه نیمهساختار روشی بود که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت و فرایند مصاحبه و تحلیل دادهها تا رسیدن به نقطه اشباع نظری ادامه یافت. دادهها از طریق روش دیکلمن شناسهگذاری و تحلیل گردید. نتایج تحلیل مصاحبهها به استخراج ۲۴ مفهوم و هفت مقوله منجر شد. بر اساس نتایج، ناامنی در تعاملات اجتماعی، مشکلات اقتصادی، مشکلات ساختاری خانواده، مشکلات تحولی و رشدی، نشانگان افسردگی، الگوهای ناکارامد سازگاری و مشکلات تحصیلی به عنوان پیامدهای طلاق والدین بر فرزندان شناسایی شد.
Divorce is a social problem that has important individual and social consequences. Children are among the susceptible groups that are seriously affected by divorce. Aiming to identify the consequences of parents' divorce on children, this qualitative research was done through the Interpretative -phenomenological method. The participants of this study were chosen among the senior high school students of Tehran whose parents had got divorced at least two years before this research started. The purposive sampling was done with 13 participants. The semi-structured interview was the method used in this study and the procedures of the interview and data analysis continued up to reaching the theoretical saturation point. Data was codified and analyzed through the Dickelman Method. The results of the analysis of the interviews led to the elicitation of 24 concepts and 7 categories. According to these results, the categories include insecurity in social transactions, economic problems, structural family problems, developmental problems, depression syndrome, ineffective patterns of adaptation and educational problems that were identified as the consequences of parents' divorce on children.