خلاصة:
هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین بهزیستی معنوی با فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی شهر ری بود. این پژوهش از نوع همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیۀ معلمان ورزش شهر ری تشکیل دادهاند که نمونۀ آماری، بهدلیل محدودبودن جامعه، برابر با کلّ جامعه درنظر گرفته شده که تعداد آن، برابر با 114 بوده است. در پژوهش حاضر از پرسشنامه-های بهزیستی معنوی الیسون و پالوتزین(1991) و پرسشنامۀ فرسودگی شغلی مسلش(1996) استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون پیرسون، حاکی از آن است که بین بهزیستی معنوی با فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی(31/0-=r ، 00/0=p)، رابطۀ منفی معنیداری وجود دارد. بهعلاوه، فرسودگی شغلی با مولفههای بهزیستی معنوی که عبارتاند از بهزیستی هستیگرایانه (31/0-=r ، 00/0=p) و بهزیستی مذهبی(26/0-=r ، 00/0=p) ارتباط منفی معنیدار دارد. علاوه بر آن، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بهزیستی معنوی 11% تغییرات فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی را تبیین می کند.
The main purpose of this study was to investigate the relationship spiritual well being
with job burnout on physical education teachers. Present study was correlational and practical.
The population of this consisted of 114 Shahre rey city physical education teachers that
the sample size was equated with the population. In this study, Ellison and Paloutzian Spiritual
well being Scale (1991) and Maslach Job Burnout (1996) questionnaires was used. The
results of this study indicate that there is negative significant relationship between spiritual
well-being with job burnout on physical education. Moreover, there is negative significant
relationship between job burnout with existential well being and religious well being. Also,
regression analysis indicates that spiritual well being explain 11% variances of job burnout.