خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مداخله شناختی-هیجانی-اجتماعی حافظه فعال بر بهبود تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان دختر دارای عملکرد ضعیف در حافظه فعال اجرا شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه پنجم شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1395بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای دانشآموزان دارای عملکرد ضعیف حافظه فعال با استفاده از آزمون نرم افزاری حافظه فعال وکسلر شناسایی شدند و سپس از میان آنها 40 دانشآموز به صورت تصادفی انتخاب شده و به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه 20 نفری جایگزین شدند (20 نفر آزمایش، 20 نفر کنترل). آموزش مداخله شناختی-هیجانی-اجتماعی حافظه فعال طی 20 جلسه روی گروه آزمایش اجرا گردید. شرکت کنندگان پیش از مداخله و پس از مداخله و دو ماه بعد (پیگیری) به مقیاس تنظیم شناختی هیجان پاسخ دادند. دادههای پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. طبق نتایج پژوهش آموزش بسته شناختی-هیجانی-اجتماعی حافظه فعال در سطح معناداری عملکرد تنظیم شناختی هیجان را بهبود بخشید(001/0=P).
The study aimed to investigate the effectiveness of the cognitive-emotional-social working memory training intervention on improving Cognitive Emotion Regulation in female students with poor performance in working memory. The research employed a pretest-posttest and follow-up semi-experimental research design with the control group. The statistical population consisted of all 5th grade female students of Tehran during the academic year 2016-2017. Those students with working memory impairment were selected via multi-stage cluster random sampling using the Wechsler Software Working Memory Scale (Khodadadi, Mashhadi and Amani, 2009). Then, from among them, 40 students were randomly selected and divided into two 20-participant experimental and control groups. The cognitive-emotional-social working memory training was performed in 20 sessions for the experimental group. Before and after the intervention and two months later (follow up), participants answered to the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Garnefski & et al, 2002). The research data were analyzed using ANCOVA. According to the results of the study, the cognitive-emotional-social working memory training significantly improved the Cognitive Emotion Regulation(P = 0.001).
ملخص الجهاز:
جامعه آماري شامل تمامي دانش آموزان دختر پايه پنجم شهر تهران در سال تحصيلي ١٣٩٦-١٣٩٥بودند که با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي دانش آموزان داراي عملکرد ضعيف حافظه فعال با استفاده از آزمون نرم افزاري حافظه فعال وکسلر شناسايي شدند و سپس از ميان آنها ٤٠ دانش آموز به صورت تصادفي انتخاب شده و به صورت کاملا تصادفي در دو گروه ٢٠ نفري جايگزين شدند (٢٠ نفر آزمايش ، ٢٠ نفر کنترل ).
ir ٣- دانشيار گروه روانشناسي تربيتي، واحد اصفهان (خوراسگان )، دانشگاه آزاد اسلامي، اصفهان ، ايران Examining the Effectiveness of the Cognitive-Emotional-Social Working th Memory Training Intervention of on Cognitive Emotion Regulation of 5 Grade Female Elementary School Students in Tehran Mojgan Hassani Mohammad Ali Nadi Ilnaz Sajjadian Data of recript: 2019.
The cognitive-emotional-social working memory training was performed in 20 sessions for the experimental group.
Keywords: Cognitive-emotional-social working memory training intervention, Cognitive Emotion Regulation مقدمه دو نظريه شبکه پيوندي و طرحواره ، باور دارند که هيجان ها در فرآيندهاي شناختي مانند حافظه ، قضاوت و راهبردهاي حل مسئله تأثير ميگذارد.
Schweizer, Grahn, Hampshire, Mobbs & Dalgleish 3.
بدين معني که ٢٠ جلسه آموزش بسته شناختي-هيجاني-اجتماعي حافظه فعال منجر به افزايش معنادار راهبردهاي سازگارانه (پذيرش ، تمرکز مجدد مثبت ، تمرکز مجدد بر برنامه ريزي، ارزيابي مجدد مثبت و ديدگاه گيري) و کاهش راهبردهاي ناسازگارانه (نشخوارگري فکري، ملامت خويش ، فاجعه سازي، ملامت ديگران ) تنظيم شناختي هيجان در بين تمامي آزمودني هاي گروه آزمايش از مرحله پيش آزمون تا پس آزمون و پيگيري شده است .
Effectiveness of Emotional Working Memory Training on Improving Cognitive Control in individuals with High Trait Anxiety.